Den Højeste Straf (2000)

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Tómas Gislason
met Lev Razgon en Ole Sohn

In 1937 verdween de Deense communist Arne Munch-Petersen tijdens een bezoek aan de Sovjet-Unie. Er werd nooit meer iets van hem vernomen. Tweeënzestig jaar later gaat een andere prominente Deense communist naar Moskou om in de archieven van de geheime dienst naspeuringen te doen. Het verhaal van de film wordt langs twee lijnen verteld: de historische gebeurtenissen in Stalins rijk, aan de hand van archiefbeelden en interviews met voormalige gevangenen van de Goelag, en de hedendaagse zoektocht die de protagonist kennis doet maken met de grillige en raadselachtige bureaucratie van het postcommunistische Rusland. Die tocht begint in de, deels toegankelijk gemaakte, archieven van de KGB en voert tot in het hoge noorden van Siberië, waar Munch-Petersen met de dood in een werkkamp heeft betaald voor zijn geloof in het communistisch ideaal.