Mabudachi (2001)

Alternatieve titel: Bad Company

Japan

geregisseerd door Tomoyuki Furumaya
met Yamato Okitsu, Ryosuke Takahashi en Yuta Nakajima

De film volgt het leven van enkele Japanse jongens tijdens de jaren '80. Elke dag moeten ze hun gedachten en gevoelens opschrijven in een dagboek. Ze worstelen met de harde Japanse mentaliteit, waarin er geen ruimte is om rekening te houden met de dingen die de jeugd graag doet.

gimli f
Wat een lekker filmpje zeg!

"Ik ben een ui!"

Zo luidt het essay wat de jonge Sadatomo eventjes opstelde. En dat bleef niet zonder gevolgen.

Dit was echt een mooie film, zeg. Wel erg loom en traag, wat niet iedereen kan waarderen denk ik. Maar je krijgt er wel wat voor terug.
Allereerst een intrigerend en triestig verhaal. Erg sterk, en erg mooi. Fijne beelden, natuurschoon. Sterk spel.
Net als in andere Japanse films is het verhaal ook hier weer met alle subtiliteiten en nuances verteld; laat dat maar aan Japanners over. Nergens wordt het clichematig of sensationeel.

Wie van mooi, enigszins bedroevend houdt: dit moet gezien worden!

"Ik ben een ui!"
En ik ben vermaakt.

****

avatar van gondwana
Ik was aangenaam verrast met deze film. Ik denk dat het dat verschil in cultuur en levenswijze is die me het meest aantrekt bij Japanse films, die manier van denken en hun gedrag in bepaalde situaties; een soort vervreemdingseffect.