Het Negende Uur (2000)

Nederland

geregisseerd door Gerrard Verhage
met Bart Klever, Carla Hardy en Caro Lenssen

Zanger Edward Schneider krijgt de kans van zijn leven: de vertolking van de Christuspartij van de Mattheus Passion. Met zijn vaste begeleider Jan heeft hij altijd in middelmatige zaaltjes gestaan en nu mag hij dan in het Walhalla van de muziekwereld - Het Amsterdamse Concertgebouw - de partij van zijn leven zingen. Vanwege zijn uitbundige levensstijl heeft hij daar echter veel meer problemen mee dan hij dacht. Dirigent Agincourt is stellig van mening dat niet-gelovigen onmogelijk de geestelijke diepten van de Mattheus Passion kunnen peilen. Hij lijkt gelijk te hebben maar waar niemand op heeft gerekend is de noodzaak van liefde.

kappeuter (moderator)
Goed geacteerd, met name door Bart Klever.
Een boeiend verhaal. Ik houd wel van films over losbandige personen.

Inderdaad sterk geacteerd, maar het verhaal kon me niet echt boeien. 2,5*

kappeuter (moderator)
Ik mag die Bart Klever wel. In deze film en in Familie vind ik 'm erg goed en grappig.
Mijn hoge waardering voor deze film is daar grotendeels op gebaseerd.

Mij kon het allemaal niet raken. Heb Bart Klever later nog eens op toneel gezien, toen vond ik hem erg goed spelen.

Ben de film gaan kijken omdat een boel kennisen van me figureren in het orkest. Die scenes zijn midden in de nacht in het Concertgebouw opgenomen

avatar van mdj
mdj
Grappig detail van die nachtelijk opnames in het concertgebouw!

De film vond ik zeer de moeite waard. Aardig om de discussie over of een ongelovige religieuze muziek op waarde kan schatten en wel echt kan doorvoelen in een film te zien terugkomen. Henri Garcin zet de dirigent grappig neer met opmerkingen tussendoor (wanneer de uitvoering hem niet bevalt) als "Zo kunnen we Golgotha niet op".
Was zelf aanvankelijk bang dat de hoofdpersoon een bekering door zou maken, maar dit gebeurt gelukkig niet hoewel hij wel door het zingen van zo'n religieus werk gelouterd werd in zekere zin en de liefde in zijn leven toelaat.
En de muziek is natuurlijk gewoon buitengewoon mooi. Een film waarin zoveel Bach te horen is, kan lijkt me nooit ontzettend slecht zijn .

neo (crew)
Naast de prachtigemuziek van Bach is de muziek hooguit vreemd te noemen. In de montage waarbij Edward en Miriam in Parijs winkelen horen we een stuk muziek wat lijkt op een remix, waar Ennio Morricone's Once Upon A Time in America thema doorheen zit (de panfluit). Dit vlak voordat ze de trap oplopen naar de dirigent. Later bij de aftiteling is ''Rachel's Song' van Vangelis zijn score van Blade Runner te horen. Hoe kwamen ze erop....

robertus65
Ik vond het wel goed gespeeld door Klever, Hardy en Garcin, maar met het verhaal en de muziek heb ik niks, en bovendien heb altijd met eo films dat er weer zo'n moraal boodschap inzit. In dit geval: wie mooi wil zingen moet lijden, zoals alleen gelovigen kunnen.

avatar van BlueJudaskiss
Bart Klever...geweldig. Waar kan ik deze film zien?