Henry Dunant: Du Rouge sur la Croix (2006)

Alternatieve titel: De Droom van Henri Dunant

Algerije / Oostenrijk / Zwitserland / Frankrijk

geregisseerd door Dominique Othenin-Girard
met Thomas Jouannet, Émilie Dequenne en Noémie Kocher

1848, Henry Dunant is een jongeman afkomstig uit de adellijke kringen van Genève. Tijdens zijn werk in Algerije, waar hij de investeringen van zijn werkgever controleert, trekt hij zich het lot van de plaatselijke bevolking aan. Hij is vastbesloten en begint zich in te zetten voor verbetering van de levensomstandigheden van de inlanders.

FisherKing
Intrigerend. !

Dustyfan
De eerste helft, uitgezonden op 1 januari, was erg goed. Een meeslepend, goed neergezet verhaal. Het tweede deel vond ik wat minder. Het kwam wat afgeraffeld, hak-op-de-tak over, waarbij me niet geheel duidelijk werd waar het zijlijntje omtrent Algerije nou bijdroeg aan het verhaal rond de oprichting van het Rode Kruis.

De cast en de muziek waren wel heel erg sterk en overtuigend.

FisherKing
Begon vorige week ijzersterk, maar gaat in het tweede deel toch de mist in. Het wordt allemaal te soap-achtig. En dat heeft de film helemaal niet nodig.

Geschiedkundig interessant want Dunant is in feite de stichter van de Volkerenbond/Verenigde Naties.

avatar van Roodkapje
Vond deze film wel mooi en het deed wel iets. Heel erg mooi geregisseerd en erg goed geacteerd. Natuurlijk zijn er heel veel terugkomende elementen die je telkens terugziet in "waar gebeurde historische films", zoals het uitvergroten van de held, maar dat is maar een minpuntje.