• 8.556.682 stemmen

Genre: Drama

Alternatieve titel: Second Sight

Oorsprong: Noorwegen

Geregisseerd door: Ola Solum

Met onder meer: Julia Onsager Steen, Liv Bernhoft Osa en Bjørn Willberg Andersen

IMDb beoordeling: 6,3 (158)

Oorspronkelijke taal: Noors

Plot Trollsyn

1350, Noorwegen. De Zwarte Dood waart nietsontziend tussen de de fjorden. Om gespaard te blijven van deze vreselijke ziekte houden de inwoners van Jostedal, waaronder Maren en haar familie, zich aan een strikte regel. Zolang de epidemie rondwaart mogen vrienden of familieleden van buiten het dorp hen niet bezoeken. Het jonge meisje Maren trekt met haar vader de bergen in. Haar vader laat haar daar achter om op de schapen te letten terwijl hij naar het noorden trekt op zoek naar zijn familie. In het dorp wordt ondertussen een bruiloft gehouden. Helaas blijkt één van de feestvierders besmet te zijn. De pest breekt uit en maait iedereen in Jostedal neer. Wanneer Maren enkele dagen later huiswaarts keert vindt ze alleen haar moeder nog in leven. Deze jaagt haar dochter met een stok weg om besmetting te voorkomen. De hele zomer lang leeft het meisje tussen de doden en het rondzwervend vee. Op een dag komen vijf mannen van de andere kant van de gletsjer in Jostedal. Ze slagen erin de verwilderde Maren te vangen en haar mee te nemen naar hun dorp. Daar ontdekken ze dat ze helderziend is geworden.

avatar van Purmerend

Purmerend

De op authentieke instrumenten uitgevoerde muziek werd in 1995 bekroond met de Zilveren Raaf op het filmfestival van Gent.

bron

avatar van arno74

arno74

Fijne film met fraaie dromerige beelden in besneeuwde bergen. Waar de film over gaat wordt heel precies in de plotomschrijving beschreven, de kern is dat een meisje uit een dorp wordt weggejaagd om te voorkomen dat ze met de pest wordt besmet en ze dus vervolgens in haar eentje in de wilde winterse natuur moet overleven. Dat levert dus hele fraaie beelden op. Bizar dat de film haast niet te zien is, ik zag het door puur toeval, toen ik zappend bij een kleine locale omroep uitkwam. De middeleeuwse setting en dromerige winterse en mistige natuurbeelden met enorme bergen op de achtergrond, begeleid door eveneens dromerige muziek, wisten me snel te grijpen. 3,5*