Camping Cosmos (1996)

België
Komedie / Erotiek

geregisseerd door Jan Bucquoy
met Lolo Ferrari, Jan Decleir en Sabrina Leurquin

Op een Belgische camping aan de kust worden de vakantiegangers geconfronteerd met allerlei bizarre toestanden alhoewel ze zelf alleen denken aan seks. Ze willen hun vakantie doorbrengen met voetbal, frieten en bier. Zij willen wél kijken naar een schoonheidswedstrijd of een boksmatch maar niet naar een theaterstuk of een interview met de beroemde schrijver Pierre Mertens (Noël Godin). Mevrouw Vandeputte (Lolo Ferrari), echtgenote van de campinguitbater, krijgt haar eerste orgasme bij de lectuur van een strip van Kuifje.

Deze film gaat over Belgen op vakantie.
Lolo Ferrari steelt de show maar er is meer aan de hand in deze film: er is ook een boksmatch en een zangwedstrijd. Cultuur brengen aan Belgen die hun vrije tijd volledig willen geven aan sex is een hopeloze zaak!

De mooiste quote van Miss Ferrari zelf:
"Iedereen heeft het altijd over mijn borsten, maar in de eerste plaats ben ik een zangeres."

hahahahahahahahahaha

Ja maar Lolo was ook een goede actrice!
Het is niet omdat je dikke borsten hebt dat je niet goed kunt acteren.

Ja maar Lolo was ook een goede actrice!

yeah right ...

avatar van Sparkle
Het is niet omdat je dikke borsten hebt dat je niet goed kunt acteren.

Denk dat die borsten haar enigste 2 talenten waren hoor. Al herinner ik me nog dat liedje van haar - dat was goed. Vraag me af wie dat echt gezongen heeft

De mooiste quote van Miss Ferrari zelf:

avatar van Macmanus
he dat heb je al gezegt Emdee.

Mooiste van de film vind ik de rol van Herman Brusselmans.

Dit vond ik pas echt een slechte film, geen enkel verhaal zit er in, lolo ferrari zit alleen maar te giechelen (als je dat acteren noemt....) en de rest bakt er ook niet echt veel van. De film heeft me eigenlijk op geen enkel moment weten te boeien.

Deze film was echt niet nodig vind ik, totaal geen inhoud en het acteerwerk laat ook te wensen over. 0,5*

Deze film "Camping Cosmos" is een apologie van de slechte smaak van de Belgen. De kleine Belgen zien zichzelf als het ware in een spiegel en ze zien dus hoe lelijk (schoonheidswedstrijd) en dom ze wel zijn.
Schitterende satire op de Hollywoodpresentaties die altijd maar perfecte, slimme mensen willen tonen: in het bijzonder is Camping Cosmos een parodie op het Amerikaanse "Baywatch". Hadden jullie dat nog niet niet gesnopen?

baron1 schreef:

Moet ik me hier aangesproken voelen?

aan katie morosky,
en aan de andere filmliefhebbers,
nee, dit bericht was niet voor u, althans u hebt geen bericht geschreven en u bent toch niet Belgisch?
Het verhaal van de film is eigenlijk dat de dochter van de cultuuranimator op de camping weggelopen was en terugkomt bij haar vader die bezig is met allerlei zaken op een onooglijk kustplaatsje: Westende. Het thema van de film is: hoe breng je cultuur aan Belgen aan zee die op vakantie zijn en die alléén maar denken aan sex?

Ik ben wel Belg.
Ik heb de film een paar jaar geleden gezien en 'k had niet echt het gevoel dat het over de Belg ging. Wel over een specifiek soort Belg maar niet de Belg in het algemeen. Stel je voor!

tja,
het gaat dus om dat specifieke soort Belgen dat je vaak tegenkomt in campings. Er is bij deze mensen weinig hunker naar kunst of theater, wel naar voetbal (en in de film ook boksen). Voor deze mensen gaat sport boven alles - met uitzondering van seks- .De film is wel een karikatuur van dit soort Belgen. Of deze mensensoort ook bij de buurlanden bestaat weet ik niet maar ik vermoed van wel. Je moet maar luisteren naar die stereotiepe grapppen over Nederlanders in de Ardennen!

avatar van katie morosky
Ja, ja. Maar dat schreef je eerst niet. Je schreef aanvankelijk over de Belg en ik geloof dat mistens zo'n 50% van de Belgen niet aan dat beeld beantwoordt. Maar oké, ja, zo heb je gelijk natuurlijk. En ik denk dat de campingmens inderdaad een Belgisch/Nederlands/Duits gegeven is.

avatar van pascal83
Belgische filmmaker doet weer poging tot staatsgreep

BRUSSEL - De anarchistische Belgische filmmaker Jan Bucquoy heeft zondagmiddag geprobeerd het Koninklijk Paleis in Brussel te bestormen. Hij wilde zo een staatsgreep plegen. De politie kon hem en sympathisanten snel oppakken. Agenten hadden de extravagante relschopper al verwacht. Bij zijn vorige poging, in 2005, heeft hij aangekondigd elk jaar op 21 mei een staatsgreep te willen plegen.

Bucquoy kwam vaker in het nieuws met vreemde acties. Zo opende hij het Slipjesmuseum in Brussel, waarvan hij zelf conservator is. Ook heeft hij op de Grote Markt in Brussel eens een pop onthoofd, die op koning Boudewijn leek.

Als regisseur maakte hij absurde films als Camping Cosmos en Het sexuele leven der Belgen 1950-1978.

Bron: ANP

Mooi toch zo'n man. En hij gaat het ieder jaar proberen.

Prachtig .

Las het van het weekend ook op teletekst ja. Klinkt erg lollig.
Helaas lijken z'n films niet veel voor te stellen.

avatar van De Mees
Hier zijn geen woorden voor. 0.5*

lekker foute belgische cultfilm
heb echt gelachen heel de tijd
let vooral op arno in een geweldige bijrol

avatar van Friday the 13 th
Is deze al ooit op tv gekomen???

Nee

avatar van Elementofone
Herman Brusselmans speelt hier ook een rolletje in.

Camping Cosmos is misschien geen meesterwerk. Maar alles bij elkaar wel één van de meest vermakelijke films die ik het afgelopen jaar heb gezien. Wat mij betreft: meer van dat, met natuurlijk een tikje anders.

avatar van funnyhow
wat een heerlijke FOUTE cultfilm is dit, heb die nu maar gezien ... een 16 jaar later
had hier nie echt veel van verwacht ... maar al bij al toch vermakelijk.
gastrollen voor arno,jan decleir,arno,heman brusselmans en zelf een jonge marcel vanthilt is te zien ( bij de bokswedstrijd ) ...
dit gaat dus over de foute 'marginale' mensen ... de frigoboxtoerist
als dan lolo ferrarie nog eens ten tonele verschijnt ,weetje dat hier geprovoceerd wil worden...
kwa inhoud stelt het niet veel voor, maar was volgens mij ook niet de bedoeling.
maar toch een film die je es moet gezien hebben als belg zijnde.
Al stoorde ik me wel dat er enkel frans gesproken werd.had mss beter uit de verf gekomen als er ook in het nederlands gesproken werd.wantja men zit nu eenmaal aan de kust
de enigste nederlandstalige zin was dan nog gezongen 'waarom zijn de banaantjes krom' ... vond ik wel heel grappig...

al bij al blijft dit een buitenbeentje in de belgische filmgeschiedenis
maar ze moeten er ook zijn

Moet zeggen dat ik deze film destijds alleen keek omdat Lolo Ferrari er een klein rolletje in had. Ze was overigens ook het hoogtepunt van deze film met haar twee enorme rondingen want qua verhaal stelde het allemaal bitter weinig voor en echt boeien kon de film me ook niet. De film duurde ook nog eens behoorlijk lang waardoor het best een kwelling was om de hele film uit te kijken. Ik kan me trouwens nog goed herinneren wanneer ik deze film (werd toen uitgezonden op Canal+, wat nu Film 1 heet) zag en dat was toen ik terug kwam uit China en bij thuiskomst gelijk ziek werd. Het was ook de laatste keer dat ik deze film zag want een nieuwe kijkbeurt is deze film zeker niet waard.

avatar van Friac
Ik zag deze film een goede 8 jaar geleden, en ik herinnerde me hem als een vrij flauwe, saaie film.
Gisteren zag ik hem voor de tweede maal, en ondanks het feit dat de film zeker niet zonder gebreken is, heb ik er eigenlijk nog behoorlijk van genoten.

De humor is het grootste pluspunt in deze film: de heerlijke sneer naar het sponsoringfenomeen, de treurige pogingen van de culturo's om cultuur/volksverheffing een zo groot mogelijk publiek te bezorgen (door bv. een anarchistisch pamflet in een bokswedstrijd te smokkelen), het slapstick-koppel dat worstelt met typische strandaangelegenheden (de klapstoeltjes, de vlieger, het aantrekken van een zwembroek,..), enz.
Als Belg heb ik tevens genoten van het uitgesproken Belgisch karakter van deze film: de culturele referenties (Kuifje op kop), de kust, de frieten,... Fijn om te zien

De acteerprestaties zijn wisselvallig - de voornaamste rollen blijven echter goed overeind -, de filmstijl is niet spectaculair en af en toe verliest het verhaal zijn spankracht.
Maar ik moet toegeven dat deze tweede visie van Camping Cosmos me de film heeft leren herwaarderen: een absoluut unicum binnen de Belgische filmgeschiedenis, en zeker niet zo slecht dan zijn beruchte reputatie laat vermoeden. Een stevige 3*, die misschien nog kan uitgroeien tot een 3,5*.