The Mad Magician (1954)

Horror / Thriller

geregisseerd door John Brahm
met Vincent Price, Mary Murphy en Eva Gabor

Don Gallico is een meester in het bedenken van magische illusies die door zijn baas, Mr. Ormond, verkocht worden aan grote magiers zoals Rinaldi. Hij is tevens een meester in vermommingen en realistische maskers. Als Don zijn plan wil realiseren om een carriére te starten als Gallico the Great met zijn eigen acts, worden zijn dromen de kop ingedrukt door Ormond.

avatar van Kuck-x
Een vermakelijke film, die ik zag zonder te weten dat-ie in het toen zo populaire 3D is opgenomen - maar dat liet zich snel raden door de flitsende bewegingen van personen en voorwerpen richting camera, allemaal vrij onzinnig zonder 3D.
Helaas laat het verhaal wat te wensen over. Het bij de politie afgeleverd raken van de tas met het hoofd van Ormond is allerbelabberdst uitgewerkt. En de slotscène is naar mijn smaak wat te frivool.
Het geheel is echter leuk bedacht en dat Ormond en Rinaldi veel te opzichtig zijn gegrimeerd om ze op de latere maskers van Don Gallico te laten lijken, soit. Door de bemoeienis van detectiveschrijfster Prentice en haar man krijgt de plot iets heel dwingends en wordt het verhaal steeds net iets anders gestuurd dan je verwacht. Haar mooie acteren en verhaallijn, en natuurlijk het onnavolgbare vakmanschap van Vincent Price maken dat ik dan toch op drie sterren kom.

avatar van Mac Hammer Fan
Zou volgens DVDdrive-in op 3 juli een release krijgen op DVD-R via Sony.
Niet in 3D, maar wel anamorphic widescreen.
Moet eerlijk zeggen dat ik een aantal best genietbare griezelfilms heb gezien van regisseur John Brahm.
En nu nog Vincent Price, dat belooft.

avatar van joolstein
Viel lichtelijk tegen, Vincent Price,deed het goed als Don Gallico,de meester in vermommingen en illusies. Toch hielp het verhaal niet mee. Het was niet veel meer dan een simpele thriller. Je weet wie het doet dus daar kwam ook geen spanning van. Het horrorelement zat hem voornamelijk in de toestellen die Gallico the Great bouwde. Leuk bedachte apparaten maar niet voldoende om het tot een spannende film te maken. Klaarblijkelijk is deze film gemaakt voor de 3D trucjes. Niet om zijn verhaal want dat is bijzonder vlak.

avatar van Richard_Voorhees
Een beetje ondergesneeuwde Vincent Price.
Hij lift de film in zijn eentje naar een net wat hoger niveau.
Vooral die krankzinnige blik tijdens de onthoofdingsscene was meesterlijk om te zien.
Verder moet ik me bij de voorgaande reviews aansluiten. Het verhaal is niet meer dan een detective thriller en dan ook nog eens niet eentje van een meesterlijk niveau. Naast Vincent Price zijn personage zijn er namelijk maar weinig memorabele personages op te noemen. De magicians waren nog wel leuke stereotypes, maar de rechercheur had maar weinig uitstraling.
Nog wel aan te raden voor de Vincent Price lovers.

avatar van Mac Hammer Fan
Op het einde van de 19de eeuw is Don Gallico een goochelaar, meester van vermomming, en uitvinder van magische effecten voor het podium. Vermomd als de grote Rinaldi voert hij een aantal goocheltrucs uit met succes. Hij staat juist op het punt om zijn nieuwe uitvinding, “het meisje en de cirkelzaag”, te demonstreren, een illusie die een onthoofding simuleert. Vooraleer hij die kan uitvoeren onderbreken zakenman Ross Ormond en zijn advocaat zijn voorstelling en leggen hem een boete op omdat hij in dienst stond van Ormond, die eigenaar is van alle werkzaamheden binnen het bedrijf Illusions, Inc. De goocheltruc mag alleen opgevoerd worden door de echte Rinaldi. Don Gallico is in alle staten en zint op wraak. Hij deinst daarbij niet terug om al wie hem dwarsboomt of onrecht aandoet uit de weg te ruimen.
Vincent Price drukt eens te meer zijn stempel op de film met een knappe vertolking. Wanneer hij Ormond of Rinaldi imiteert wordt iemand anders stem gebruikt. Vraag is of dit wel nodig was, want in het latere “Theater of Blood” demonstreerde Price dat zelf ook te kunnen. Niettemin zijn Price’s imitaties meesterlijk. “The Mad Magician” is een degelijke pretentieloze griezelfilm in grand-guignolstijl. Er zijn vindingrijke wendingen in het plot. Net als “House of Wax” werd de film oorspronkelijk uitgebracht voor 3D, en is een prijzige blu-ray in de States te koop in 3D. Ik zag de 2D versie, een haarscherpe 1.78:1 print in zwart-wit. Aanbevolen voor fans van Vincent Price, hoewel er nog betere films zijn met hem in de hoofdrol.

avatar van mrklm
Een cash-in gemaakt om te profiteren van het enorme succes van House of Wax (1953). Er zitten wat spectaculaire, maar vreemde 3D-effecten in (waaronder Price die water over het publiek spuit) en de make-up is effectief, maar dit is niets meer dan een veredelde remake die daardoor onvermijdelijk nimmer kan tippen aan het origineel. Het verhaal betreft een man die het beu is dat anderen met de eer strijken voor de magische illusies die hij heeft ontwerpen en zijn pogingen om zijn eigen carrière te starten gedwarsboomd ziet omdat hij zijn patenten heeft moeten afstaan. Wraak! Dus...