1-2-3-4 ou Les Collants Noirs (1960)

Alternatieve titels: Black Tights | Un Deux Trois Quatre

Frankrijk
Drama / Muziek

geregisseerd door Terence Young
met Zizi Jeanmaire, Cyd Charisse en Roland Petit

'1-2-3-4 ou Les Collants noirs' is een bloemlezing van vier balletuitvoeringen: De eerste, 'La croqueuse de diamants' ('The Diamond Cruncher'), gaat over een gangstermeisje dat haar slechte leven achter zich laat voor de liefde van een goede man. De tweede, 'Cyrano de Bergerac', gaat over een romantische dichter met een uitzonderlijk grote neus. Hij is verliefd op de mooie Roxanne, maar durft haar zijn liefde niet te verklaren. In de derde, 'Deuil en 24 Heures' ('A Merry Mourning'), komt een flirterig meisje in een driehoeksverhouding terecht die dodelijk gevaarlijk blijkt te zijn. De vierde en laatste uitvoering is het oude bekende verhaal 'Carmen', over een Spaanse cavalerist die valt voor de schoonheid van een zigeunermeisje en die daarmee zijn ondergang tegemoet gaat.

Ik moest bij deze film even denken aan een quote van Robin Williams: "Ballet: Men wearing pants so tight that you can tell what religion they are."

Deze produktie is overigens alleen maar voor die-hard balletfans (voor zover die bestaan). Ik heb het wel een tijdje volgehouden, maar 140 minuten is killing.

ja, deze film was inderdaad niets waard, behalve als je het kunt uithouden om voortdurend naar balletpasjes te kijken.