The Celestine Prophecy (2006)

Alternatieve titel: De Celestijnse Belofte

Avontuur

geregisseerd door Armand Mastroianni
met Matthew Settle, Thomas Kretschmann en Sarah Wayne Callies

Midden in een persoonlijkheidscrisis beland, staat John Woodson (Matthew Settle) voor een dramatische en ingrijpende ervaring in zijn leven. Door een geheimzinnige samenloop van omstandigheden neemt hij deel aan een missie in Peru die tot doel heeft de oude profetische geschriften, bekend onder de naam De Celestijnse Beloften, terug te vinden. De geschriften en zijn negen hoofdpunten ('Inzichten') voorspellen het ontstaan van een nieuwe beschaving op aarde die volledig is gebaseerd op spirituele waarden. Aanvankelijk onwillig, sceptisch en onzeker ontdekt John echter bij iedere stap die hij neemt en iedere persoon die hij ontmoet, een nieuw 'Inzicht', totdat hij al de negen 'Inzichten' heeft ontdekt. Binnen dit proces van spirituele bewustwording vindt hij uiteindelijk zijn bestemming en slaagt hij er in de betekenis te doorgronden van datgene wat hij nog niet doorzag toen hij aan het avontuur begon.

nou ik vond het een leuke film.
ik hou er wel van al die diepzinnigheid.
we zijn gewoon al die snelle films gewend.
ik heb best genoten van het verhaal en het lijkt me eigelijk best logisch allemaal.
kijk deze film maar niet als je van actie en snelheid houdt.
maar hou je van diepzinnigheid en vind je rust fijn in een film,moet je hem zeker kijken.

avatar van RRT
RRT
Film kwam niet zo goed over als het boek. Had ook het idee dat het allemaal wat samen geperst zat in die anderhalf uur. Had m.i. veel meer in gezeten.

Dit is niet mijn genre film.
Als ik de inhoud op de achterzijde van de DVD hoes las dacht ik van wel, maar het viel dus wat tegen.
Ook de naam Thomas Kretschmann bracht me in de verleiding om deze film te bekijken, maar ook hij is hierin niet zoals ik van hem ben gewend.
Wel prachtige locaties maar voor de rest raad ik de film niet echt aan.

avatar van AardeWerk
Deze film moest ik zien, ik kocht hem zelfs voor mijn filmcollectie. Het is filmisch gezien niet bepaald een kunstwerk en de film rammelt aan alle kanten. Maar toch denk ik dat het de makers niet gelukt is om de essentie van het verhaal helemaal om zeep te helpen. Mijn vrouw is een aantal jaren geleden , op jonge leeftijd overleden. En kort voor haar overlijden las ze 2 boeken: De celestijnse belofte en Ontdekking van de hemel. Nou ben ik zelf de laatste jaren niet meer zo'n fervent lezer als vroeger, en kijk ik liever af en toe een film. De verfilming van het boek van Mulisch beviel me zeer, maar de celestijnse Belofte had ik nog steeds niet gezien. Omdat mijn vrouw echter tijdens de laatste maanden van haar leven veel kracht uit dit boek gehaald heeft moest ik er een keer aan geloven. En nu heb ik de film gezien, indrukwekkend, ook al is de film zelf niet bepaald een kunstwerk. De boodschap is nu ook mij duidelijk en ik zal zeker op korte termijn het boek gaan lezen en misschien zelfs nog meer op dat vlak ondernemen. Een film dus met een mooie boodschap, en ondanks de slechte keuzes van de makers toch nog een 3,5* van mij.

avatar van grovonion
Ik had erg lage verwachtingen toen ik aan deze film begon. Dat heeft blijkbaar geholpen want ik vond hem uiteindelijk erg meevallen. Ok, de hoofdacteur is wat misplaatst en ook de andere acteurs leveren geen hoogstandje af. Maar de booschap komt over, en dat lijkt me het belangrijkste doel van de film. Op mijn manier geloof ik dat er best waarheid zit achter de 9 inzichten. En ook al leveren ze niet de absolute waarheid op, want niks in het leven is zo gemakkelijk, mensen die zich eraan houden kunnen zeker ook geen kwaad doen.

avatar van Wheely5
Ik heb het boek al een aantal malen gelezen, dan is een film altijd minder, dat kan ook niet anders. Voor mijn vriend die het boek niet gelezen heeft is het echter prima te begrijpen,.. ik hoefde totaal niets uit te leggen. En dat betekend dus dat ie goed gelukt is. Ik vind het een top-verhaal en er is een uitstekende poging gedaan om die te verfilmen.

avatar van Mug
Mug
'Spiritualiteit voor Dummies' zou zomaar de alternatieve titel kunnen wezen van The Celestine Prophecy.

Na het monster-succes [over de kwaliteit zal ik maar zwijgen] van The Da Vinci Code [boek + verfilming] dacht men blijkbaar zodoende mee te liften door een andere multi best-seller te verfilmen. Helaas zat de tijd niet mee (meer dan 10 jaar geleden), het budget was blijkbaar ook niet erg hoog (kom ik later op terug), geen echt grote namen bij de cast, en de regisseur die louter tv-films heeft gefabriceerd.

Knullige actie, regenwoud-scenes die veelal overduidelijk opgenomen zijn in een studio, special effects die voornamelijk bestaan uit kleurfiltertjes en spirituele wolkjes uit de computer, en aan het plot + de 'inzichten' wil ik mijn positieve energie niet eens aan verkwanselen, laat staan 'delen', aangezien ik er geen energie van terug kreeg.

The Celestine Prophecy heeft de uitstraling van een goedkope tv-film en het is daarom verbazingwekkend dat de film een [gelukkig kleine] release kreeg in de bioscoop. Direct-to-dvd troep. 1 ster voor de aankleding, en de nieuwsgierigheid die de film opwekte in de eerste 20 minuten.

Mijn positieve energie vloeit weg na het lezen dat de regisseur zich mag verslikken in Dante's 'De Goddelijke Komedie'.

2,5 ster vanwege de volgende dingen

1) ik vond het verhaal heel leuk bedacht. Het onderwerp vond ik erg leuk om naar te kijken.

2) waarom nou zo slecht. Misschien als het goed gespeeld was en goede achtergronden waren gebruikt, maar nee hoor echt een goedkope film.

Maar wel een leuke film dus toch maar 2,5 ster

avatar van Willy Wartaal
misty77 schreef:
en vind je rust fijn in een film,moet je hem zeker kijken.

Dan juist zeker niet want hoe de scenes elkaar opvolgen slaat totaal nergens op. Er is totaal geen touw aan vast te knopen, en slecht op alle punten. Het boek zal vast wel goed zijn, maar deze film is totaal niks waard.

Oei Oei Oei Hier zat ik dus echt niet op te wachten toen ik deze film kocht! Ik had een fantastisch verhaal gehoopt vanwege de goede acteurs. Wat een slappe film!

Slapper dan slap natuurlijk; geproduceerd door de schrijver van een van de allerslechtste boeken allertijden zelf. Ja, boek was al tien keer niks. Het raadsel was niet het zoeken van die wijsheden, maar dat al die miljoenen mensen met dit rammelende boek wegliepen. maar goed, de film volgt dus het boek. 0,5*

avatar van v2000
Heb de film nooit gezien, en na het lezen van de recensies zal ik dat ook niet doen. Heb wel het boek gelezen. Ik ergerde me destijds al aan de typisch Amerikaanse benadering en de vele onjuistheden in het boek. Een Maya-manuscript in Peru? Ik dacht dat de Maya's in Midden-Amerika zaten. Als het nou nog een Inca-manuscript was (los van het feit dat de Inca's geen schrift kenden).

Peru wordt verder voorgesteld als een land waar je per auto wel even het halve Amazonegebied doorkruist. Terwijl bekend is dat de stad Iquitos alleen per boot of vliegtuig is te bereiken. Als ik dan over de film lees dat deze in Florida (of in de studio) is opgenomen, dan hoef ik al helemaal niets meer te zien. Dan hebben ze zeker een maquette van Machu Picchu gemaakt, als zelfs de reis naar Peru niet van het budget af kon.

Het boek vond ik in één woord geweldig. Ik geloof namelijk dat het werkelijk zo werkt met de energie tussen mensen. Het enige waar ik me aan stoorde in het boek was de overkill aan quasi sprituele en goddelijke bronnen. Dat vond ik erg jammer omdat ik de energie toeschrijf aan een kracht in een versterkt onderbewuste na opgebouwd bewustzijn via de mooie en wat modderige wegen van de realiteit Je gaat de wereld door andere ogen zien, met een andere interpretatie. Die is idd intenser, maar allerminst zweverig. Het enige wat ik jammer vond dus aan het boek. Nu zag ik de film, kocht 'm incognito en ging gelijk kijken. En de val was diep.....shit.
Net de kleine dingen die ik jammer vond in het boek wordt in de film aangedikt waardoor de essentie van het verhaal geheel verbleekte. Echt, bizar jammer vond ik het. 2.5

MarcieMarc
Ik vind de film oke...het boek is natuurlijk veeel intenser..maar al die meningen hier..hou ze lekker voor je als je niet van bepaalde films houd....al met al niet mijn soort film..maar zwaaar ondergewaardeerd hier

MarcieMarc schreef:

Ik denk dat de verschillende meningen juist voor levendige en leerzame fora zorgen kan. Het enige waar ik een beetje zaperig van word is als een bijdrage niet veel meer zegt dan iets als 'saaie film', of simpelweg: 'mooie film'. Met onderbouwing kan een forum gevormd worden, in dialoog, discussie. Alleen dán kan inzicht worden gevormd en is er elkaar iets te geven en te leren........of heb ik het mis?

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Dit moet één van de meest belabberde films zijn die ik ooit heb gezien. De acteurs, die de ondankbare taak hebben om de kartonnen personages in dit gedrocht gestalte te geven, doen niets meer dan levenloos voor zich uit staren en zogenaamd diepzinnige regeltjes zo intens saai mogelijk opdreunen. En ondertussen springt het verhaal van de hak op de tak om ervoor te zorgen dat zelfs mensen die echt hun best willen doen het spoor snel bijster zijn. Het verhaal wil echt voor geen meter boeien, zit van toevalligheden en onlogische momenten aan elkaar en dan is er ook nog eens geen touw aan vast te knopen.

Daar komt bij dat de film ook op technisch gebied gewoonweg één grote ramp is. De film oogt als één of andere goedkope TV-film, die paar actiescènes werken echt ongelofelijk op de lachspieren en de hele film is voorzien van de meest belachelijke en oerlelijke computereffectjes en settings. Dat dit in de bioscoop heeft gedraaid, zeg. 'Er is meer' is de grote boodschap van The Celestine Prophecy. Mag ik bedanken?

0,5 sterren.

avatar van vanzelfsprekend
Het ligt niet aan de acteurs. Zij probeerde er wel iets van te maken.
Naar mijn mening ligt het aan sfeer.
Het is te duidelijk dat het in een studio is opgenomen.
Er werd vliegensvlucht door het verhaal heen gegaan.
Maar goed, meestal na het boek gelezen te hebben, heeft een film weinig te te voegen.
Voor de acteurs 1 ster.

avatar van Fran
Wat viel me dit tegen. Het boek kon ik wel waarderen. Alhoewel ik dat ook niet één van de meest bijzondere diepgaande boeken vind. Toch kon ik daar wel wat uithalen. Maar deze film .... het ziet er ten eerste zo goedkoop en klinisch uit. De sfeer uit het boek komt ook totaal niet over en het acteerwerk vind ik ook niet bijzonder.

Instant spirituele lessen.

Ik heb het boek ook gelezen en ik vind de inhoud juist wel goed uitgebeeld. Het probleem is dat je alle inzichten in 1 film ziet, het boek kun je nog wegleggen en ondertussen laten bezinken.
De inhoud is voor mij waarheid als een koe, het is één van de (gelukkig vele) wegen die je kunt gaan.
Voor mij hoeft de connectie met een persoonlijke God niet een zekerheid te zijn, 'gewoon' (onze) natuur is ook een ingang en voor mij zelfs hetzelfde als wat anderen als hun God beschouwen. Niets zweverigs aan, voor mij gewoon de natuur (en de mens) met alle mogelijkheden in zichzelf.
Wat je eruit haalt is dus afhankelijk van je eigen visie op de werkelijkheid.

De vormgeving is aardig gedaan, de opbouw is ook prima gelijkmatig. De personages zijn wat 'clean', maar ik denk dat dat de functie is in de film, om openheid en reinheid uit te beelden.
De macht en het dwalen van de kerk komt ook goed naar voren, evenals het afwijzen van persoonlijke geestelijke ontwikkeling en spiritualiteit door de machtshebbers in de wereld.

avatar van RuudC
Dit is nog eens een slechte uitnodiging om het boek te lezen. The Celestine Prophecy pretendeert een avontuur te zijn met een religieus/filosofische inslag, maar het plot is zo plat als een dubbeltje. Als ik een avontuur wil zien, verwacht ik dat de hoofdpersoon ploetert en vanalles moet doorstaan om tot zijn doel te komen. The Celestine Prophecy voelt aan als een strak georganiseerde safari waarin alles op een dienblad aangereikt wordt. We leren de personages nauwelijks kennen, er is geen groei zichtbaar en de relaties ontstaan op zo'n vreemde manier dat het overduidelijk gekunsteld en daardoor een beetje hilarisch is. Je ziet in deze film problemen ontstaan, maar die worden ter plekke moeiteloos opgelost. Ieder beetje spanning wordt op die manier de nek omgedraaid. De acteurs doen hun best, maar dat kan ik helaas niet zeggen van de scriptschrijvers en de regisseur. Zelden ook een film gezien die zo leeg is wat de boodschap betreft.

Heb deze film ooit gekocht bij MusicStore vond het wel interessant waar het
over zou gaan. Kocht de film vrij laat pas in 2011.
Laatst heb ik nog weer terug bekeken.
Heb niet op de maak ervan gelet, koop meestal films naar mijn gevoel.
Laatst zag ik het boek, en het is ook al weer weg waar ik gezien had.
Dit moest dus voor mij zo zijn.
Ben het wel met de recentie van jullie eens. Voor mij was het een pure gevoelsfim,
en gevoelens zijn lastig uit te leggen.
Immers wat ik voel, dat kunnen jullie dus niet zelf voelen.
Door er over te praten, is de enige manier om het te 'delen'.
Net als met Bijna Dood Ervaringen. Een innerlijk weten dus.
Ook gevoel is net zo apart en reëel als wij zelf zijn.
Zelfs al kijken wij de film tegelijk, dan nog is dat gevoel zeer persoonlijk

avatar van Djek
Ik heb veel interesse in spiritualiteit, lees vele boeken in het genre. De film Conversations with God (uit hetzelfde jaar) vond ik in dat genre best goed uitgepakt, maar De Celestijnse Belofte laat bij mij een vrij belabberde indruk achter. Misschien is het omdat de inzichten voor mij al ouwe koek zijn ofzo, maar het komt in elk geval totaal niet over bij mij. Jammer natuurlijk. Ik heb het boek trouwens nog steeds niet gelezen. Vraagt me ook af of dat mij nog iets te bieden heeft. Van de film had ik in elk geval wat meer overtuigingskracht o.i.d. verwacht.