The Riverman (2004)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Bill Eagles
met Bruce Greenwood, Cary Elwes en Sam Jaeger

Een criminoloog wordt gevraagd het profiel van een gezochte seriemoordenaar te schetsen. Om achter de beweegredenen van deze Green River Killer te komen, gaat hij de dialoog aan met Ted Bundy, een beruchte seriemoordenaar, die zo de doodstraf probeert te ontlopen.

avatar van Mug
Mug
Aardige reconstructie van 2 spraakmakende serie-moordzaken: 1) Green River Killer, en 2) Ted Bundy.

Deze twee zaken kwamen met elkaar in aanraking toen (zoals ook beschreven in het plot) Ted Bundy zijn 'kennis' omtrent de gedachten van een seriemoordenaar wilde bespreken met Robert Keppel en de politie in de hoop dat hij gratie zou krijgen van de overheid voor de opgelegde doodstraf. Interessant uitgangspunt dus.

De eerste helft van de (tv)film staat in het teken van de Green River Killer zaak. De tweede helft meer in het teken van de gesprekken tussen Keppel en Bundy (uitstekend neergezet door Cary Elwes overigens). Deze gesprekken zijn ook de absolute hoogtepunten van de film. Het is dan ook jammer als Keppel eindelijk weet door te dringen tot de geest van Bundy, dat de film binnen 1 minuut was afgelopen. Jammer, zodoende werd spannende cinema omgetoverd tot een aftiteling met een wrange smaak.

De film en materie was meer tot haar recht gekomen indien de filmmaker zich alleen wist te beperken tussen de dialogen tussen Keppel en Bundy - van het prille begin tot het schokkende eind. Gemiste kans dus.

Toch 3 sterren. De film weet de aandacht goed vast te houden, maar er had zo veel meer in kunnen zitten.

Mug schreef:

Ben het royaal met je eens alleen over het bovestukje niet. Bundy wilde hem gewoon eerst alleen zieken maar die Keppel gast heeft goed geluisterd naar Bundy. Want bundy hamerde steeds op een punt en dat was dat de Green river killer een normale man was net zoals hij. Toon bewondering voor zijn daden en hij praat. Dat was Bundy zijn conclusie, maar Bundy was bang omzelf dood tegaan daarom vertelde hij uitendelijk de details van de moorden. Om daar weer zijn macht terug tekrijgen. en dat krijgt hij niet en dan wordt het netjes afgesloten met de Riverman. Goed gedaan voor een royale B-Film. @@@

Ik had het gevoel dat ik naar een b-versie van 'Silence of the Lambs' aan't kijken was. Nu blijkt dat achteraf ook te zijn.

Iets minder dan de laatste, ook trager, maar niet slecht gedaan. 2.5*

avatar van nightbreed
Waar kan ik deze kopen?

avatar van nightbreed
Goede film met goed en sober acteerwerk.
Helaas ging de film voor het overgrote deel over Ted Bundy en niet over The Green River Killer.
Nu bij V&D voor 4 euro !!

Cijfer: 3,5

Hier had men voor mijn gevoel toch wel iets meer uit kunnen halen: 3.00
Een beetje een film a la Citizen X, die ik kort geleden heb gezien, maar alleen worden er in The Riverman twee moordzaken door elkaar heen geschud, wat zowaar heel behoorlijk is gelukt. Misschien heeft deze prent zelfs nog wel meer weg van Silence Of The Lambs die ik in een vaag verleden heb gezien, waarbij een oud (serie)moordenaar word geraadpleegd om een actieve seriemoordenaar te pakken. Toch geeft men er in deze prent een hele andere draai aan, wat The Riverman zeker wel een op zichzelf staande film maakt. Jammer trouwens ook dat een intrigerende seriemoordzaak als the Green River Killer met een minimalistisch filmpje word afgedaan als The Riverman, waar een hoop details en interressante feiten niet of nauwelijks getoond worden.

Het verhaal dus, een van de sterke punten van deze film. Ondanks dat de film vrijwel volledig op waargebeurde feiten is gebaseerd weet Eagles deze prent toch een heel eigen stijl aan te meten, waarbij aangetekend moet worden dat in de verste verte niet te zeggen zou zijn dat deze prent pas vier jaartjes jong is, en dat bedoel ik positief, want het hoort bij de grauwe, sobere sfeer waar de film zich in bevind. The Riverman start met het onderzoek naar de moorden van de Green River Killer, waartoe de hulp word ingeschakeld van Ted Bundy, een beruchte seriemoordenaar. Het verhaal kantelt vervolgens naar deze Ted Bundy op, die een aantal door hem gepleegde moorden altijd heeft ontkend, maar in de hoop op gratie deze moorden opbiecht tegenover rechercheur Keppel. Aan de ene kant een geniale ingeving, aan de andere kant sneeuwt het verhaal rond de Green River Killer volledig onder, en word de oplossing hiervan afgedaan in twee minuutjes bestaande uit tekst en uitleg.

Normaliter is het acteren in lowbudget-films, of tv-films nooit hoogstaand te noemen, maar The Riverman is een uitzondering op die regel. Vooral de rol van Ted Bundy gespeeld door Cary Elwes is een absoluut hoogtepunt te noemen. Bruce Greenwood doet goed mee, en lijkt zelfs helemaal op te bloeien in het samenspel met Elwes, waar Greenwood buiten deze gesprekken om geen noemenswaardig sterke rol bekleed. De dialogen tussen de twee tijdens de vele gesprekken in de gevangenis zijn van een geweldig niveau, en creeeren een heerlijke sfeer en spanning tussen de twee. Het psychologische karakter van de gesprekken maakt het vervolgens helemaal af. Hier had ik graag nog wel iets meer van willen terugzien. De enkele bijrollen van bijvoorbeeld Sam Jaeger en Kathleen Quinlan stelden niet bijster veel voor, maar waren ook zeker niet slecht te noemen.

Het realisme is dik in orde, met dien verstande dat de film grotendeels op waargebeurde feiten is gebaseerd en de vrije hand van Eagles beperkt is gebleven. Echter zijn het wel de details die het in een film als dit doen, en dat heb ik een beetje gemist. De steun (of juist niet) bijvoorbeeld van de familie van Keppel heeft zijn uitwerking op de film min of meer gemist en ook de rol van Reichert blijft tot een minimum beperkt om nog maar te zwijgen over de totale omslag in het plot van het onderzoek naar de Green River Killer naar het rechtzetten van het eigen verleden van Keppel omtrent Ted Bundy. De balans leek min of meer zoek en had ik het idee dat men volledig het hoofd verloor in de (boeiende, dat wel) gespekken tussen Bundy en Keppel en het onderzoek naar de Green River Killer als bijrol fungeerde. Dat bedoel ik onder andere met een gemiste kans, want het samenlopen van deze twee verhaallijnen is zeker een goede vinding geweest, maar de uitwerking is uitermate kort-door-de-bocht te noemen.

Cinematografisch hoeft er weinig van lowbudget- of televisiefilms verwacht te worden en dat is met The Riverman niet anders. De kracht van de cinematografie beperkt zich tot de sterke sfeer omtrent deze film, en daar is het meeste dan ook wel mee gezegd. Het camerawerk is bij tijd en wijlen matig tot zwak te noemen om nog maar te zwijgen over de onthutsend zwakke montage. Vrijwel de hele film heb ik me hier mateloos aan gestoord, en haalde het meer dan eens de film uit een soort van 'flow' om het zo maar even te noemen. De lijken zagen er over het algemeen aardig uit, en ook de verschillende (goedkope) sets pasten prima bij de sfeer van deze prent. De muziek was aanwezig, maar daar heb ik dan ook alles mee verwoord.

Ondanks de mindere punten is The Riverman een heel aardige film geworden die helaas wegens budgettechnische (naar ik vrijelijk aanneem) redenen niet helemaal goed uit de verf is gekomen. Als ik een film als Zodiac even ter hand neem, waar ook 'het verhaal' van een seriemoordenaar word verfilmd, is het verhaal van Zodiac over een dik twee-en-een-half uur durend epos gesmeerd, en dat is exact waar het verschil hem in zit tussen Zodiac en deze prent. Zodiac staat bol van de details en dat heb ik in The Riverman vrijwel altijd gemist om echt een binding met het verhaal te hebben. Erg jammer, want de ingredienten waren zeker aanwezig. Het verhaal die overgaat van de ene moordzaak naar de andere, het acteren van de twee hoofdrolspelers, het realisme en de symbolische sfeer doen The Riverman veel goed, maar had er voor mijn gevoel veel meer in kunnen zitten. Toch komt deze prent tot een meer dan verdiende (krappe) voldoende, waarbij een mogelijke remake over een jaar of vijftien a twintig zeker kans van slagen kan hebben zoals een film als Zodiac wel bij het grote publiek wist aan te slaan: 3.00 (2.80)

avatar van brielen
Zelfde genre als THe Silence of the Lambs, maar schiet toch heel wat te kort. Flauw.2.

avatar van 606
Ik sluit me volledig aan bij het prachtige commentaar van Weertenaar.
Die alles wat ik in gedachten had goed omschrijft,
De film is prima maar net niet geniaal door bepaalde miinpunten.
Acteren was erg goed vooral vertolking van bundy

3 sterren

avatar van evervaet
Goede film en goed geacteerd. Ik vond de dialogen met Ted Bundy geweldig.

avatar van Gang_Star
Het verhaal over de Green River Killer. Een seriemoordenaar waarop jacht wordt gemaakt dankzij de hulp van Ted Bundy. Het is een redelijk verhaal wat eigenlijk nergens echt uitblinkt, maar de film is onderhoudend genoeg. Heeft een aardige sfeer en de flashbacks zorgen dat de film interessant blijft. Het acteerwerk van Cary Elwes als Bundy is goed, en deze rol was dan voor mij het beste.
Hoogstaand is de film niet, maar het weet zich met beperkte middelen op zich aardig staande te houden.