Easy Living (1949)

geregisseerd door Jacques Tourneur
met Victor Mature, Lucille Ball en Lizabeth Scott

Pete Wilson (Victor Mature) is de meest getalenteerde en best betaalde footballspeler van de competitie. Hij heeft vele andere spelers zien komen en gaan, maar híj was afgelopen jaar 'Speler van het Jaar' en de toekomst ziet er rooskleurig uit. Zijn vrouw Liza deelt in zijn roem, zijn geld en zijn goede staat van dienst. Maar dan ontdekt Pete dat zijn lichamelijke conditie niet is zoals hij dacht, hetgeen het einde van zijn carrière kan betekenen.

avatar van Dogie_Hogan
quote: "EASY LIVING (1949) is another of those films where the message is that it's perfectly acceptable to slap your wife around if she doesn't behave like a doormat."

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik heb me tijdens het kijken lange tijd afgevraagd waar Dogie_Hogan zijn quote vandaan zou komen, eigenlijk toch altijd uitstekend geïnformeerd - dus... maar het klopt wel degelijk - het duurt alleen 76 minuten. Ik sta toch niet bekend als liefhebber van misogyne cinema (hoop ik dan toch), dus ik hoopte al dat het wel zou meevallen. Het doet de uiteindelijk teneur van de film toch nog wel de das om (ter waarde van minstens 0.5*).

Een film die goed begint en duidelijk die signatuur heeft van een film van een Europeaan in Amerika, somberder, cynischer dan Amerikaanse films. Naar verluidt is er nogal in de versie van Tourneur geknipt om de boel een beetje bij te draaien. En mede daarom die nare bijsmaak. Want naast het hierboven beschreven plot is er een belangrijke nevenontwikkeling dat de carrière van vrouwlief omgekeerd evenredig verloopt met die van Mature. En dat kon natuurlijk niet ongestraft blijven.

Hoogtepunt van de film is uiteindelijk Lucille Ball in een andere serieuze rol. Haar scènes met Mature zijn zeker de moeite waard. Mature zelf minder - al vond hij zichzelf ook maar een beroerd acteur geloof ik. Zitten trouwen ook nog wel enkele lachwekkende dialogen, maar de scène bij de arts sloeg alles vond ik.

En nee, ik maak geen grappen over dat ik de eerste ben die op deze Tourneur/Mature/Ball film stem - en dat dat nauwelijks te geloven is

avatar van Dogie_Hogan
@Mochizuki Rokuro. Ik heb deze film nog niet gezien. Wel geeft inmiddels Warner deze film uit op DVD-R.
Promoclip Warner: Youtube.

PS
Zal bron van die die Qoute nog es opzoeken.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik heb zelf de DVD geleend van Querelle, die had een Franse uitgave met Engelse audio optie.

Dogie_Hogan schreef:
Ik heb deze film nog niet gezien.
Dat had ik al opgemaakt dat er geen stem stond, dus dat je het niet zelf verzonnen had, maar er staat verder ook geen bron bij.

avatar van Dogie_Hogan
Wist niet, dat deze film al op DVD verkrijgbaar was.
Quote komt vermoedelijk uit een review.

Zal trouwens zsm ff deze (prachtige) poster indienen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik zie overigens dat bij amazon niet vermeld staat dat er Engelse audio is, maar die is er dus wel degelijk. Franse amazon-site is daar ook niet zo sterk in.

Jammer dat op de nieuwe poster Lucille Ball minder goed uitkomt (kuch), maar de huidige is sowieso aan de linker- en rechterzijde afgesneden (naam van Lizabeth Scott staat er bijv. niet volledig op), dus ik had ook al willen zoeken, mooi dat dat gebeurd is.

avatar van Dogie_Hogan
Maar Lizbeth staat er wel prachtig op.

PS
Poster staat er inmiddels!