La Disubbidienza (1981)

1 stem

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Aldo Lado
met Stefania Sandrelli, Teresa Ann Savoy en Karl Zinny

De 14-jarige Luca Manzi leeft in het door de fascisten bestuurde Salò in Noord-Italië. Luca wordt een partizaan die strijdt in de oorlog, maar na hevige teleurstellingen besluit hij zelfmoord te plegen. Hij wordt echter gered door Edith, de voormalige liefde van zijn vader, die hem het leven (waaronder ook de sexuele kant) tracht bij te brengen.

Ze bestaan in IT bij de miljoenen : coming of age films tegen de achtergrond van fasjisme en oorlog...dit is er weer zo eentje, gebaseerd op een novelle van Moravia uit 48. Dat is allemaal weinig opmerkelijk te noemen, in feite is de intrige een rip off van Nene van Samperi. Lado natuurlijk het gekendst vanwege zijn gialli, maar had met la cugina reeds een poging tot een zgn. classy coming of age / sexuele initiatie film ondernomen, dus geheel out of the blue kwam dit niet.
Wat echter opvallender is: dit deed me heel erg aan Michael MANN ( Miami Vice ) denken, hadden jullie ook niet ontzettend dat gevoel ? Ja, ik denk dat jullie hier ook aan Michael MANN moesten denken...misschien komt het door Spinotti, die jullie kennen als huisfotograaf van Michael MANN. Vreemd genoeg deed dit me nog het meest aan Miami Vice van Michael MANN denken, die Spinotti geloof ik niet eens fotografeerde.

Enfin, voor de gelegenheid huurde Lado behalve Spinotti ook een europuddingcast in vol gekende namen en gezichten, behalve de puberende protagonist Zinny dan : Adorf als papa- uiteraard een walgelijke opportunist en hypocriet- MILF Nat als mama, Perrin als dokter, Porel als stoere partizaan, regisseur Loy als onderwijzer enz. Interessanter misschien de namen van Savoy ( die jullie kennen uit Caligola...) en Sandrelli ( die jullie kennen uit tig Brass films - Savoy al evenmin een ongekende voor Brass buffs). Die 2 "ik ga nu godverdomme naakt of ik verlaat de set " coryfeeen suggereren dat we hier heel wat naakt te zien gaan krijgen, toch ?
Nou...dat valt nogal tegen. Savoy laat een paar keer haar tietjes zien en huppelt wat rond in lingerie. Ze verzorgt weliswaar de inwijding van de jonge held, maar dat gebeurt offscreen. Zij natuurlijk een nanny, Sandrelli een verpleegster en hoer die zich laat afwerken door de halve US army om penicilline voor de zieke protagonist te kunnen betalen. Maar ook dat offscreen, evenals haar opmerkelijke therapeutische methode : ze geneest haar 25 jaar jongere patiëntje met een wip ! Het enige wat we zien is een post coitale blote reet, die net zo goed van een body double had kunnen zijn...
Die zouteloze sexscènes deden me wat aan die met Gong Li in Miami Vice van Michael MANN denken, net zoals de mistige Po vlakte me heel erg aan het oerwoud uit the last of the Mohicans van Michael MANN deed denken, de partizanenacties me heel erg aan Heat en public enemies van Michael MANN deden denken en de weinig opbeurende huiselijke sequenties me heel erg aan the insider van Michael MANN deden denken.

En weten jullie waar de kitscherige score van Morricone me aan deden denken ? Aan Miami Vice van Michael MANN !

Nu wil ik wel jullie stemmen zien, en ik wil van jullie weten of dit jullie niet heel erg deed denken aan........ à propos : ik wil ook checks zien op ICM, want dit kan worden gedownload met fansubs.