Achter de Wolken (2016)

België
Drama / Romantiek

geregisseerd door Cecilia Verheyden
met Chris Lomme, Jo De Meyere en Katelijne Verbeke

Emma en Gerard komen elkaar na meer dan 50 jaar weer tegen. Ooit waren ze geliefden, maar het leven liep anders. Zij trouwde met zijn beste vriend. Vijftig jaar later vinden ze elkaar terug en worden opnieuw verliefd. Kan je aanknopen met wat je vijftig jaar eerder achterliet? Het verhaal van een overweldigende laatste liefde, beleefd met de intensiteit van de eerste.

Eyeworks productie. In België vanaf 10 februari in de bioscoop

Wat een foute tagline: 'Over liefde, retroseks en cuberdons'

avatar van Onceuponanytime
'Oude liefde roest niet' vat de film samen. Verwacht geen hoogtepunten, wel veel dialogen tussen twee Vlaamse coryfeeën, zijnde Chris Lomme en Jo De Meyere. Ze worden plotseling met hun oude liefde geconfronteerd.

Dit is een film die je met een goed gevoel achterlaat. Ook de laatste liefde kan mooi zijn.
De vraag is of men die liefde (nog) moet toelaten.
'Achter de wolken' is helaas enkel het eeuwige niets. Alleen daarom al is het goed dat we mekaar eens goed kunnen vastpakken. Liefde is van alle leeftijden.
Chris Lomme en Jo De Meyere vullen prachtig hun rollen in. Ook de jonge Charlotte De Muynck (als de kleindochter) is uitstekend.
Maar is het tenslotte niet allemaal te mooi om waar te kunnen zijn?

Liefde is inderdaad van alle leeftijden, maar liet toch mijn oog het liefst vallen op Charlotte De Bruyne, die overtuigend een pittige kleindochter speelt.
Chris Lomme en Jo De Meyere hebben beiden meer dan 50 jaar TV- en filmervaring en zijn zeer zeker geknipt voor hun rol.
Het is eerlijk met eenvoudige en spontane dialogen, maar misschien had ik een tikkeltje meer ernst verwacht. Onwillekeurig dacht ik aan "Amour" van Haneke, al is er tussen beide films toch een wereld van verschil.
Maar goed, het is meer "We have the right to love again" en de film wou het niet te gecompliceerd maken en optimistisch houden, getuige hiervan het slot en de mooie retroscène aan het strand.

avatar van Brix
Mooie film.
Thema om even bij stil te staan.
Prima acteerwerk van De Meyere, Lomme, en een verrassende Charlotte de Bruyne.

avatar van Fisico
Mooie integere ontroerende film over oude liefde die nimmer roest. Chris Lomme en Jo De Meyere kennen elkaar door en door en staan al decennia lang met elkaar op de planken. Ze voelen elkaar goed aan en speelden vooraleer deze film werd geproduceerd dit verhaal als toneelstuk. Beiden verloren in het echte leven ook hun partners, maar zijn ondanks hun hechte vriendschap in het echte leven geen koppel.

Interessant thema over liefde op latere leeftijd waarbij emoties en dilemma's opspelen omdat Emma pas weduwe is geworden. Maar ook de dochter en kleindochter worstelen om keuzes te maken. Fijne cast ook verder met de ervaren Katelijne Verbeke en Charlotte De Bruyne.

Een mens heeft inderdaad niets te verliezen, behalve tijd. Het is de toekomst die telt en niet het verleden. Graag naar gekeken en ik vergeef sommige stuntelige scènes met de glimlach. Dikke voldoende!