Tout l'Or du Monde (1961)

Alternatieve titels: All the Gold in the World | Tutto l'Oro del Mondo

Frankrijk / Italië

geregisseerd door René Clair
met Bourvil, Alfred Adam en Philippe Noiret

Victor Hardy is een gerenommeerd zakenman en heeft het helemaal gehad met het jachtige leven, de luchtvervuiling en geluidsoverlast in de stad. Hij besluit om Cabosse, een lieflijk dorpje met zijn omliggende landerijen te kopen en zich terug te trekken op het platteland. Hij ziet wel brood in de fontein van het dorp, die volgens de volkslegende een lang en gezond leven zou garanderen… Maar, dat is buiten de oude Mathieu en zijn zoon gerekend die Victor’s plannen helemaal niet zien zitten…

avatar van Metalfist
Bourvil en Bourvil

Tegenwoordig ben ik door mijn voorraad van Louis de Funès films en dan ga je maar naar de volgende Franse komiek waar wat van is te vinden in de Benelux markt. Fernandel doet het niet zo goed bij mij, maar op Bourvil heb ik in het algemeen weinig op aan te merken. De vorige film in de DVD box, Le Coeur sur la Main, was ietwat een tegenvaller ten opzichte van La Grosse Caisse dus het was hopen op een mooie afsluiter en zowaar? Die hebben we gekregen, al ben ik blijkbaar de enige die daar zo over denkt op MovieMeter.

Want de gemiddelde score beloofde niet veel goeds maar toegegeven, ook ik was niet overtuigd toen ik zag dat dit van de hand van René Clair (van onder andere La Beauté du Diable) was. Een komische film gaat hem echter blijkbaar heel wat beter af en het resultaat is een vlot lopende film over een stel projectontwikkelaars die een heel dorpje opkopen en gedurende heel de film worden tegengewerkt door één iemand die zijn stuk niet wil verkopen. In de eerste instantie is dat nog vader Dumont en wanneer die schielijk komt te overlijden, gaat die rol verder naar zoonlief. Kort en bondige film die afklokt op nog geen 90 minuten maar wel veel fun in ruil geeft. De Dumont familie die perse de vooruitgang willen tegen houden, vader Dumont die iedereen achterna zit met een geweer en een flinke portie hagel, ... Het begint meer op een klucht te lijken en wordt dat helemaal wanneer er nog een tweede broer blijkt te zijn die in Argentinië woont. Uiteindelijk eindigt de film zoals te verwachten was en waarnaar al een tijdje gehint was: de projectontwikkelaar die zo gebrand is op de marketing dat je in het stadje eeuwig kunt leven sterft aan een hartaanval en alles valt in duigen.

Een toepasselijk einde in ieder geval en het is eigenlijk jammer dat vader Dumont redelijk snel uit de film verdwijnt. Vader en zoonlief worden echter allebei door Bourvil gespeeld (de tweede zoon ook maar die zie je maar erg beperkt) en het zal gewoon te lastig zijn geweest om die wisselwerking staande te houden. Jammer, want het zorgde in ieder geval voor een paar erg leuke scènes. Interessant ook is een minieme bijrol van Françoise Dorléac (zus van Catherine Deneuve en jammer genoeg veel te vroeg overleden) als een journaliste en natuurlijk ook de aanwezigheid van Michel Modo. Legendarisch geworden dankzij de Gendarme reeks en hier ook perfect op zijn plaats als Tony, de misnoegde vriend van Stella. Verder nog sterke rollen van onder andere Philippe Noiret en Claude Rich als de projectontwikkelaars en Alfred Adam als de chauffeur van Hardy.

Tof! Beetje jammer dat het halverwege een tikkeltje inzakt, want anders had hier wel eens 4* in kunnen zitten. Nu rest gewoon nog een erg vermakelijke typische Franse komedie die opgefleurd wordt door een Bourvil op dreef en een aantal sterke bijrollen. Aangenaam verrast door René Clair in ieder geval, zo zie je maar dat je een regisseur nooit op één film moogt afschieten. Kanttekening daarbij is dat dit wel echt een Bourvil film is dus geen idee hoe dit verhoudt met de rest van zijn oeuvre.