The Shocking Miss Pilgrim (1947)

Komedie / Muziek

geregisseerd door George Seaton
met Betty Grable, Dick Haymes en Anne Revere

Tegen het begin van de 19de eeuw studeert Cynthia Pilgrim af als een van de eerste studenten die geleerd heeft met een typemachine te werken. Zij wordt aangenomen bij een groot bedrijf in Boston en is daar de eerste vrouwelijke werkneemster. Hoewel haar mannelijke collega's eerst nogal sceptisch reageren, weet zij hen al gauw met haar charme voor zich te winnen. Ook de knappe, jonge eigenaar valt voor haar. Hun romance komt echter onder druk te staan als Cynthia betrokken raakt bij een beweging die strijdt voor vrouwenkiesrecht.

avatar van Metalfist
Vrouwenrechten anno 1874

The Shocking Miss Pilgrim wordt als een curiositeit gezien onder de Marilyn Monroe fans. Volgens vele zou het haar eerste echte rol in de filmwereld zijn, anderen crediteren Dangerous Years of Scudda Hoo! Scudda Hay! dan weer met die eer, en ik was eigenlijk wel benieuwd naar haar rol. Zeker ook omdat dit met Betty Grable is, die vele jaren later opnieuw met Monroe zou spelen in How to Marry a Millionaire. Vanwege de korte speelduur vandaag eens op gezet maar over de toevoeging van Monroe kan ik kort zijn: ze zit er volgens mij niet in.

Wanneer je wat verder opzoekt op het internet rond deze film en de rol van Monroe, dan komt je eigenlijk 2 kampen tegen. Je hebt mensen die zeggen dat ze eventjes zichtbaar zou zijn als telefoonoperator maar op zo'n onduidelijke manier (beeldkwaliteit van de film is nochtans redelijk) dat je haar alleen maar "Hello" zou horen zeggen. Andere mensen zeggen dan weer dat ze te zien is op het einde van de film, namelijk in deze foto Ik slaag beide mogelijkheden af doordat ik a) geen enkele telefoon in de film heb gezien, b) de film zich afspeelt in 1874 terwijl het eerste patent op de telefoon werd vastgelegd door Alexander Graham Bell in 1876 maar de scène kan eventueel wel geknipt zijn en c) in bovenstaande foto haal ik ze er in ieder geval toch ook niet uit. Je ziet eventueel een paar trekken maar deze rol zou dan weer niet passen bij de geruchten dat ze een telefoonoperator is. Maar of er ooit zekerheid zal ontstaan over haar rol? Ik vrees er eerlijk gezegd voor. Soit, genoeg over Marilyn Monroe.

The Shocking Miss Pilgrim is voor de rest een ietwat gezapige film. Het uitgangspunt rond vrouwen die vies worden bekeken omdat ze willen gaan werken is interessant te noemen en het eerste halfuur is dan ook het beste deel van heel de film. Het gaat pas de dieperik in wanneer de personages opeens in zang uitbarsten, alleen het I hate Boston nummer is vrij leuk, maar ook de hele relatie van Miss Pilgrim met Pritchard lijkt maar oeverloos voort te kabbelen waardoor de film vrij gedateerd aanvoelt. Het is ook één van de weinige Betty Grable films die geen succes aan de box office kende. Naar het schijnt zou dat zijn geweest omdat Grable hier haar fameuze benen gedurende 90 minuten onder een lange jurk heeft moeten houden. Eén moment krijgen we iets meer van een knie te zien maar een film die vertelt dat mannen een dag lang nekpijn krijgen omdat er een blote vrouwenvoet in een schoen met hoge hak is te zien zal waarschijnlijk niet zo'n succes zijn geweest bij de Amerikaanse mannen eind jaren '40. Grable is wel overduidelijk het lichtpunt in deze komedie en is van de eerste tot de laatste minuut genieten, zelfs met een lange rok aan.

Vooral gezien vanwege het gerucht dat Marilyn Monroe hier aan heeft meegedaan maar op zich is The Shocking Miss Pilgrim nog wel een amusante zit. Het eerste deel waar Grable zich langzaamaan inwerkt in het bedrijf is veruit het beste want nadien verzakt de film wat in een standaard liefdesverhaal. Had meer in kunnen zitten maar het had ook een stuk slechter kunnen zijn.

avatar van Mochizuki Rokuro
Metalfist schreef:

Ik begrijp uit de stukken dat ze alleen maar te horen is, ze krijgt ook op imdb alleen een 'voice'-credit. Van mij mag je haar tellen

avatar van Metalfist
Mochizuki Rokuro schreef:

Het bizarre is echter dat er in de film werkelijk nergens een telefoon wordt gebruikt en de film speelt zich ook af in een tijdsperiode waar de telefoon nog niet is uitgevonden, al kan ik me voorstellen dat dat aan de makers is voorbijgegaan.

Ik blijf het in ieder geval een mysterie vinden.