• 8.517.612 stemmen

Geregisseerd door: Mahesh Bhatt

Met onder meer: Pooja Bhatt en Sonali Bendre

Oorspronkelijke taal: Hindi

Plot Zakhm

Bombay wordt verscheurd door een religieuze strijd. Wederzijdse haat zorgt ervoor dat Moslims en Hindoes elkaar bij bosjes uitmoorden. Deze strijd wordt weerspiegeld in het leven van een man, wiens familie om dezelfde redenen door haat wordt gespleten.

image

avatar van Social-Mask

Social-Mask

Ik wist niet dat hij al op de site was, heb hem net namelijk toegevoegd

Het verhaal gaat over islamitische vrouw (Pooja) die verliefd wordt op een hindoe. In die tijd is dat het gevaarlijkste wat je kunt doen. Daarom doet zij zich voor als hindoe en voedt de kind die ze met hem krijgt als hindoe op. Jaren later wordt ze in brand gestoken door een groep moslims. Waar haar oudere zoon dit allemaal weet en het respecteer is haar jongere zoon een moslim hater en hoort bij een groep hindoes die moslims weg willen.

De beste film in zijn soort.. Prachtige film, die echt heel goed geacteerd is door Ajay Devgan en Pooja Bhatt. Degene die de broer van Devgan speelt doet me erg denken aan Tim Robbins. Een mooi verhaal (sommige zeggen dat het gebaseerd is op die van de moeder van Mahesh Bhatt) en erg ontroerend vooral.

1 van de beste films die ik ooit heb gezien:

avatar van Lord Flashheart

Lord Flashheart

Goed.

Sterk acteerwerk van zowel Ajay Devgan als Kunal Khema, die de jongere versie van het hoofdpersonage voor rekening neemt, maken van Zakhm een krachtig drama. De film bestaat voor zeker de helft uit flashbacks uit de jeugd van Ajay (= ook de naam van het hoofdpersonage), maar de jonge Kunal kan dit prima aan. Zonder moralistisch te worden laat de film op gevoelige wijze zien waar haat, discriminatie en vooroordelen tussen bevolkingsgroepen toe kunnen lijden. Dit alles tegen de achtergrond van de Bombay rellen van begin jaren '90. Wat een verschil met bijvoorbeeld die ranzige, pretentieuze drol van Paul Haggis. Wat betreft de omgang met racisme en discriminatie issues kan het krampachtige Hollywood sowieso nog een hoop leren van Bollywood.

Waar ik moeite mee heb als Nederlander en westerling is de vreselijke religieuze achterlijkheid waarmee de oma in het verhaal kamt. Haar haat is voelbaar, ze speelt het goed, maar je kan je toch amper voorstellen dat je je kleinkind om zo'n debiele reden zo slecht zou behandelen. Alleen omdat schoondochter een ander geloof aanhing (want ze heeft zich zelfs min of meer bekeerd tot het christendom). Goed; ik weet dat driekwart van de wereldbevolking nog in de middeleeuwen leeft en dat de film zeker realistisch is en er dagelijks dit soort dingen (en nog veel erger) gebeuren. Daarom denk ik dat de boodschap voor iemand die is opgegroeid in de Indiase cultuur nog veel krachtiger overkomt, terwijl het voor mij niet meer is dan een sterk sociaal drama.

Daarom geen top notering; ik wordt er zelf niet diep (genoeg) door geraakt. Niettemin één van de betere Bollywood films die ik gezien heb. De muziek is trouwens erg fijn en past goed bij de vrolijke én minder vrolijke gebeurtenissen. 3,5*