Aquí No Ha Pasado Nada (2016)

Alternatieve titel: Much Ado About Nothing

Chili / Frankrijk

geregisseerd door Alejandro Fernández Almendras
met Agustín Silva, Li Fridman en Paulina García

Vicente is onlangs teruggekeerd naar Chili nadat hij in L.A. heeft gewoond. Hij heeft schoolvakantie en besteedt de zomer in het strandhuis bij zijn ouders. Hij brengt de dagen door met op het strand liggen, zwemmen en feesten, met wie dan ook. Maar op een willekeurige nacht verandert zijn leven voorgoed. Hij wordt de hoofdverdachte in een noodlottig auto-ongeluk waarbij een lokale visser wordt gedood. Van wat hij zich kan herinneren zat hij niet achter het stuur, maar reed de zoon van een machtige politicus.

Alejandro Fernández Almendras brengt een film gesteund op een waar gebeuren dat zich in Chili heeft afgespeeld.
De waarheid is niet opgewassen tegen de macht van het geld en in dit verband geldt de scène met de advocaat van de machtige familie, die omzichtig maar toch duidelijk verstaanbaar, uitlegt dat zelfs verweer nutteloos is, de synthese van de film en ook het beste dat er in voorkomt.
Daarnaast heel wat handcamerawerk die de uitbundige sfeer van de feestjes volgt, maar ook wel onduidelijk is rond de personages en ook wel wat te veel gelijkaardige scènes die de houding van het hoofdpersonage en zijn "vrienden" belichten.
Interessant inzake inhoud, maar filmisch vind ik het maar middelmatig.

Saaie film, maar wel met een interessante premisse.

Gedurende de film volg je Vicente die eigenlijk niets doet in zijn leven, behalve 's middags aan het strand hangen en 's avonds naar feestjes. Na zo'n feestje vindt er een fatale aanrijding plaats en hij wordt verdacht van rijden onder invloed, terwijl hij ziens inziens niet heeft gereden. Hierna volgt een strijd tussen de waarheid en een top strafrechtelijke advocaat van de andere pertij.

Op zich klinkt dit enorm interessant, maar het is allemaal enorm magertjes uitgewerkt. Het gros van de tijd zie je Vicente die de ernst van de zaak maar niet in kan zien en blijft reageren als een kind van 4. Verder kruipt het allemaal voorbij en worden bepaalde scènes onnodig lang in beeld gebracht. Zo zit je af en toe dik 20 seconden te kijken hoe iemand uit en raam staart. Voegt niets toe.