I Predatori della Pietra Magica (1989)

Alternatieve titels: Raiders of the Magic Ivory | Predators of the Magic Stone

Italië
Actie / Avontuur

geregisseerd door Tonino Ricci
met Christopher Ahrens, Franklin Dominguez en Thomas Irving

De huurlingen Marc en Sugar krijgen van een rijke Chinese zakenman de opdracht om een mysterieus heilig voorwerp van ivoor op te sporen. Samen met een Chinese commando worden zij vervolgens naar Vietnam gestuurd om het voorwerp van een sekte afhandig te maken.

Er bestaan er meerdere van : acterende Mitchums...James is niet meteen de meest getalenteerde van zelfs Roberts zoons, en kwam ook nooit verder dan dit soort straight to VHS Z cinema bocht. Hoewel hij hierboven niet eens vermeld staat is hij hier toch echt de protagonist- Ahrens op het tweede plan- zij het eentje van een merkwaardig type voor een actiefilm. Uitgerust met een ranzige plaksnor en 20 kilo te zwaar doet de held hier minder aan Mitchum sr. denken dan aan....Johan Derksen. Echt waar: ik dacht hem steeds te zien hier, de gelijkenissen zijn niet gering. Maar u moet het zelf beoordelen.
Mitchum dus hier in 1 van de talloze namsploitation Rambo rip offs van Italiaanse makelij uit die tijd, vervaardigd door goede gekenden uit dat wereldje : regisseur Ricci, producent De Angelis die zelf meerdere van dit soort films in mekaar knutselde, en als scenarist de alomtegenwoordige Dardano Sacchetti . Fotografie zelfs van Bergamini, die ooit de camera hanteerde voor Django.

Deze pulpveteranen leveren hier een broddelwerk af zoals dat redelijkerwijs gevreesd mocht worden, authentieke straight to VHS actiezooi, uiteraard geschoten op de Filippijnen als stand in voor Nam. De titel is allicht een verwijzing naar Indiana Jones and the raiders of the lost ark, want behalve een actievehikel is dit ook een meer oldschoolavonturenfilm met alle infantiele mallotigheid die daarbij hoort. Als macguffin hebben we niet de arke des verbonds, maar een ivoren tablet dat de gelukkige eigenaar en passant de machtigste mens op aard maakt, een artefact in staat om de wereld geheel te vernietigen...
Maar dat weet " sugar " Mitchum niet die in het begin nog vastzit in een kerker in een bananenrepubliek en daar converseert met een...muis, echter door Rambo Ahrens wordt bevrijd. Die 2 ouwe nam buddies vormen gedurende de rest van de film een soort Statler en Waldorf achtig grumpy duo dat wanhopig cool tracht te zijn via pogingen tot gevatte wisecracks, helaas zijn ze minder gevat dan ze denken wat dan weer garant staat voor de uit het genre gekende corny dialogen, trademark Sacchetti ook. *

Enfin, die 2 krijgen van een Fu Manchu kloon de opdracht om tegen een redelijke vergoeding in Nam het ivoren tablet op te halen, de 2 zeggen ja maar moeten wel Fu Manchu's sinistere sidekick, een soort Indiaan die een Chinees voorstelt en Tao heet , als chaperonne tolereren.
Dan zijn we vertrokken voor wat good ol'namsploitation waarin de helden korte metten maken met tig gooks. Geen wonder : deze superheroes kunnen het in de jungle zonder voorraden stellen en hebben niet meer meegenomen dan zichzelf, dumpoutfits , een uzi en een ...shotgun. Genoeg om de hele NVA desnoods mee uit te roeien, uiteraard ! Zijn ze ook aardig mee bezig, maar voor het in handen krijgen van het tablet moeten ze afzakken naar de befaamde "hel waaruit niemand terugkeert "die zoals gekend wordt bewaakt niet door schlemielige spleetogen, maar zwarte magiërs die zijn voorzien van...apenmaskers uit de carnavalswinkel en onkwetsbaar zijn voor kogels.
Volgt wat indiana Jones gedoe in een temple of doom waarin de helden een chick bevrijden die op het punt staat ritueel geslacht te worden en - echt waar- My Lai heet ! Sacchetti humor. Die chick heeft ook nog een corny geheime identiteit zo blijkt , maar dan zijn we al in de tweede helft dus dat ziet u dan zelf maar.
Dit was nog maar het begin van wat verder weer een volstrekt kant noch wal rakende intrige is, met als dieptepunt het hilarisch inepte slot . Pluspunt : in de finale wordt ook een blik ninja's opengetrokken ! Al slaat dat met de zgn. martial arts waar we dan op vergast worden , net als de rest van de film nergens op. Een film uiteraard slechts te bekijken in gezelschap van lieden die hetzelfde hebben geconsumeerd als u zelf, niet louter op een rantsoen van popcorn en cola derhalve.

Bizar trouwens dat hier niet op gestemd is, want hij moet door velen hier gezien zijn op VHS en/ of de transfer daarvan op DVD als onderdeel van de grindhouse experience, mercenaries 10 pack. Ik wil jullie stemmen zien.

* e.g. :

folterende NVA gook : "wat komen jullie hier doen ? "
gefolterde Mitchum : " postzegels verzamelen ".