De Komst van Joachim Stiller (1976)

België / Nederland
Drama / Mystery
120 minuten / 153 minuten (miniserie)

geregisseerd door Harry Kümel
met Hugo Metsers, Cox Habbema en Peter Strynckx

De film verhaalt hoe Freek Groeneveld en Simone Marijnissen in de mysterieuze greep komen van Joachim Stiller, een vreemde man die steeds in een andere gedaante op verschillende manieren hun leven beïnvloedt.

Meer informatie over de film/dvd:
CINEMATEK - DVD - Catalogus - De komst van Joachim Stiller

De dvd is op 15 oktober dit jaar uitgekomen.

avatar van Redlop
Ik probeerde deze al heel lang toe te voegen. Zag deze met Nederlands op school en vond het geweldig. Ben benieuwd of deze film nog zoveel indruk zal maken. 3,5*

avatar van Quentin
Wat een prachtige stills (zie link).

Op de dvd staat de lange versie :
"Kort na de vertoning van de drie afleveringen van De komst van Joachim Stiller op de televisie, bewerkte hij de serie tot een bioscoopversie van ongeveer twee uur. Vandaag is het de wens van de cineast dat de drie afleveringen in hun integrale lengte achter mekaar zouden worden bekeken als één langspeelfilm. Vandaar dat ook de begingenerieken tussen de verschillende episodes worden weggelaten."

Als het goed is valt deze een dezer dagen op de mat, samen met Louisa; een woord van liefde, waarbij L'étreinte als extra op de 2e disc staat. Jammer dat de reeks dan afgelopen is, fantastisch initiatief, hopelijk krijgt het een vervolg. Zoiets zou ook in Nederland moeten gebeuren.

avatar van BlueJudaskiss
kappeuter schreef:
Meer informatie over de film/dvd:
CINEMATEK - DVD - Catalogus - De komst van Joachim Stiller

De dvd is op 15 oktober dit jaar uitgekomen.

Kicken! Kopen dus! Boek was geweldig, ben onwijs benieuwd naar de film.

avatar van BlueJudaskiss
Zéér, zéér aparte film. Ik heb het boek dus gelezen, alweer een tijdje geleden, en voor zover ik me nog kan herinneren is de film redelijk trouw gebleven aan het boek. Er waren in ieder geval geen dingen die me opvallen die veranderd waren.
In zekere zin best eng, tamelijk hallucinant. Uitstekende rollen van Hugo Metsers, Cox Habbema en Willeke van Ammelrooy, en mooie fotografie. Ook een mooi tijdsbeeld van Antwerpen in de jaren '70. 3,5*

Kümel was toch echt een van de meest interessante regisseurs in het Nederlandstalige grondgebied. Blijf het gevoel hebben dat er meer in had gezeten; dat hij te weinig films heeft gemaakt.

robertus65
Mooie stijvolle verfilming van ruim 2,5 uur. Goed gespeeld, maar om nou te zeggen dat ik op het puntje van mijn stoel zat, nee. Mischien iets te veel mysterieus en komt daardoor op een genre dat niet mijn voorkeur geniet.

Bas I.
Ik heb de film onlangs besteld bij het Belgisch Film Archief. Iemand die ervaring heeft met deze shop? De film lijkt me tof. Ik zit momenteel midden in het boek en dat is echt spannend!

Heb daar de hele Vlaamse filmreeks aangeschaft. Allemaal keurig afgehandeld.

Bas I.
Dat is goed nieuws! Ik hoop hem dan snel te ontvangen.

Jammer dat de bioscoopversie niet op de dvd staat.

Vind je die beter dan?

Ik zou hem graag willen zien. Ik sluit niet uit dat ie nog beter is.

Was vorig jaar te zien op het NFF. Helaas ook gemist toen, was inderdaad een leuke toevoeging aan de dvd geweest.

avatar van J. Clouseau
Erg vreemde, maar enorm goed gemaakte film. De mysteries stapelen zich op, het regent compleet gestoorde personages (Charles Janssens als wildeman Siegfried ), ... Verwacht niet dat je na deze film een hapklaar antwoord krijgt i.v.m. die mysterieuze Joachim Stiller. Je zult zelfs met nog meer vragen zitten dan ervoor.
Echt een schitterende film (alleen stoorde ik me wel aan het feit dat half Antwerpen Hollands spreekt) met uitstekende acteerprestaties en een bijna meesterlijke regie. Alles baadt in zo'n mysterieuze, broeierige sfeer... Fantastische film!

avatar van misterwhite
Eigenaardige regisseur die Kümel, maar een zeer interessante. Ik zag voor deze film het bizarre maar toch wel leuke Malpertuis. Een film die mij toch echt is bijgebleven. En ik vind het vreemd dat de naam Kümel toch niet bekend is hier in België. Ik vind zijn niveau toch een stuk hoger liggen als dat van Van Looy. Kümel bewijst dat hij een eigen stijl heeft in filmmaken en Van Looy kan dat absoluut niet. Dus ik begrijp de Van Looy hype echt niet hier in Vlaanderen. Maar oké, maakt niet uit, het gaat hier nu over 'De Komst van Joachim Stiller'.

Kümel is een goede verhalen verteller en kan een boek goed omzetten naar een film. Het verhaal komt ook zeer boeiend over, interessant van de eerste tot de laatste minuut. Door het verhaal heb ik ook wel zin gekregen om het boek eens te lezen.

Acteerprestaties vond ik bij sommige wat geforceerd maar vond ik ook al het probleem bij Malpertuis. Het stoort mij niet fel maar het lijkt soms op toneel acteren. Maar wat ik weet is dat het in Vlaanderen in de jaren 70 wat meer voor kwam in film.
Wat mij wel ergens een klein beetje stoorde was dat de acteurs soms wat lichtjes Hollands praten en het speelde zich af in Antwerpen. Vond ik een beetje vaag.

De stijl van Kümel is weer duidelijk aanwezig. Donker, sfeervol, bizar,...
Echt tof gedaan, en vaak ook creatief.

Ik raad deze film echt wel aan om eens te kijken. Het verveeld geen seconde en mag gerust een grote Vlaamse klassieker genoemd worden.

Loepsaal
Herinner me dit van lang geleden als een uitzonderlijke goede NL film, aan de waardering te zien klopt dat, weer eens herzien.

avatar van Gish
Hiep Hoi !! wat een aangename verrassing ! Na jaren de DVD uitgave van CINEMATEK/Canvas op de kop getikt. De versie van 153 minuten op nadrukkelijk verzoek van de cineast. Lang geleden dat ik deze film (2x) zag, ben benieuwd of het mysterie in 2015, na al die jaren nog fris overkomt. Vond hem destijds erg apart.

De komst van Joachim Stiller van Hubert Lampo lazen we destijds voor de lijst. Het genre heette magisch-realisme. Van het boek snapten we niet veel, maar dat gaf niet, want dat deed niemand. Intrigerend was het zeker en er waren wel saaiere boeken. Wist niet dat Harry Kümel er een film van had gemaakt. Een prima film al vond ik dik twee en een half uur wel een hele zit.

Zal het maar eerlijk bekennen, heb deze film vooral gezien voor Cox Habbema. Ik was altijd een beetje verliefd op Cox Habbema en in deze film is ze op haar mooist. In heel veel Nederlandse films heeft ze niet gespeeld. Ze is al snel naar Oost-Berlijn vertrokken waar ze verbonden werd aan een belangrijk theatergezelschap. Weer terug in Nederland werd ze directeur van de Stadsschouwburg in Amsterdam. Ze is onlangs overleden en helaas niet zo oud geworden.

Met de film verveel je je niet, want er gebeurt genoeg en twists zijn er genoeg. Het acteerwerk is prima en we krijgen ook nog even de tieten van Willeke van Ammelrooy te zien. Mooie beelden van Antwerpen in de jaren zeventig en diverse prachtige art nouveau panden.

avatar van Lakte
Net gezien en het is echt een geweldige film echt een pareltje! Vond de kleureffecten in de lucht in sommige shots ook erg mooi gedaan! En Hugo Metsers is bijna niet naakt in deze film uit de jaren 70 dat is een wonder! ?

De film staat ook erg mooi gerestaureerd op DVD ?

avatar van wihu61
Boek vond ik ooit eens leuk. Vond dit qua acteerwerk helaas een beetje een "bordkartonnen" interpretatie. Helemaal in de stijl van die tijd, klopt... Maar toch jammer, zou meer van te maken moeten zijn, ook toen.