Moonlight (2002)

Nederland / Verenigd Koninkrijk / Luxemburg / Duitsland

geregisseerd door Paula van der Oest
met Laurien van den Broeck, Hunter Bussemaker en Johan Leysen

Wanneer de 13-jarige Claire in de schuur een bebloede drugskoerier van haar leeftijd vindt, besluit zij de jongen zelf te verzorgen. Hij heeft een schuilplaats nodig. Ze worden verliefd. Opgejaagd door de criminelen moeten ze vluchten en leven ze hun leven in sneltreinvaart.

'Moonlight' in Amerikaanse bioscopen

De Nederlandse film Moonlight van regisseur Paula van der Oest wordt in januari in de Amerikaanse bioscopen uitgebracht. Dat heeft producent E. Rechsteiner maandag gemeld. De film is onder meer te zien in San Francisco, Chicago, Boston, Los Angeles en New York.
Moonlight is een bizar eigentijds sprookje over een jong meisje dat verliefd wordt op een Afghaanse bolletjesslikker. De film heeft een groot aantal prijzen gewonnen op internationale festivals. Het hoogtepunt was de bekroning tot beste Europese productie van het jaar op het prestigieuze Hollywood Film Festival. De roem in het buitenland is opvallend: in Nederland trok de film amper bezoekers.
Moonlight is intussen al verkocht aan onder meer Korea, Indonesië, Turkije, Thailand, Rusland, Frankrijk, Israël, Nieuw-Zeeland, Australië, Scandinavië, Spanje en Italië. (Bron: ANP)

avatar van narva77
Toen "Moonlight" afgelopen september op TV kwam, heb ik hem helaas niet in zijn geheel gezien, want ik viel er te laat in. Achteraf had ik daar spijt van, want wat ik van de film zag, was best mooi. Wel heb ik gelijk daarna de dvd besteld omdat ik toch wel onder de indruk was.

Voor die tijd was ik in de veronderstelling dat "Moonlight" wellicht de zoveelste film was die d.m.v. die goedkope CV-regeling was gemaakt. De zoveelste deels Nederlandse Internationale co-productie. De zoveelste Nederlandse film met een internationale cast, of in de Engelse taal gesproken (zoals bv. "The Delivery", "Siberia", "Do Not Disturb", "Down", "Adrenaline", "Soul Assassin", "Snapshots" enz. enz.).
Een bekend vooroordeel voor sommigen wellicht.

Maar niets is dus minder waar. Dit is gewoon een goede film, mooi gefotografeerd, mooi geschoten door Guido van Gennep, op locatie in de Luxemburgse Ardennen. Met prima acteerwerk van met name de jonge Belgische Laurien Van den Broeck. Met tevens een kleine rol voor de eveneens Belgische Johan Leysen, en een leuk piepklein rolletje voor Halina Reijn!
Tevens met een prima score van Fons Merkies (toch)? Al met al heb ik er geen spijt van dat ik de dvd heb besteld. Ik geef 4*.

neo (crew)
narva77 schreef:
Tevens met een prima score van Fons Merkies (toch)?

Hoezo zou je daar vraagtekens bij zetten?

avatar van narva77
Omdat ik niet zeker wist of het wel Fons Merkies was. Maar blijkbaar dus toch wel

avatar van raymon
starbright boy schreef:
Zeer intrigerend en gedurfd. Surrealistisch film over volwassen worden. Niet bepaald perfect, wat onevenwichtig. En soms wat weinig subtiel. Maar wel heel mooi gefilmd en geweldig geacteerd door de jonge hoofdrolspelers. Boordevol symboliek. En bijna een soort koortsdroom af en toe.
Ik zag van Van der Oest hiervoor alleen Een nieuwe moeder. En dat is echt een wereld van verschil met dit.
Als je de hoestekst leest lijkt A-film dit te willen marketen als een soort aktiethriller. Bizar.

mee eens voor over de koorstdroom. Soms was ik helemaal weg en werd wat misselijk en geirriteerd van de film weet niet hoe het zat ook het gebrek van logica maar dat maakt mij niet veel uit normaal maar hier dacht ik alleen maar, zeg het gewoon tegen je ouder?? toch een goeie film van Paul van der Oest!

avatar van mikey
Afschuwelijke en vervelende chase movie/coming of age met hoog steroetieperingzgehalte, van die enge russen. Het maakt niet uit waar de kiddos zich bevinden, de rus rijdt te allen tijde achter je. Verder begreep ik 90% van de handelingen, die de hoofdpersonen verichten, niet. Pas op: lelijke naturalle beelden. 1*

mikey schreef:
Pas op: lelijke naturalle beelden. 1*

Naturelle?

Ik heb deze film een aantal jaar geleden gezien. Veel mooi beelden, maar een verhaal van niets. Heel kortgezegd, maar wat dat betreft niet aan te raden.

Is deze eigenlijk op dvd verschenen? Kan hem niet vinden...

avatar van nightbreed
gotti schreef:
Is deze eigenlijk op dvd verschenen? Kan hem niet vinden...

Jazeker, ik heb h'm zo'n 3 jaar geleden voor 1,50 bij MM gekocht.
Maar bespaar je de moeite, de film is zelfs geen euro waard.

Ben vooral benieuwd naar Laurien van den Broeck. Doe je hem toevallig van de hand?

Bleek gewoon in de bieb te staan. Redelijke film met een fantastische van den Broek. Een groot talent.

Helaas op scenarioniveau net niet helemaal lekker lopend. Had zo nu en dan moeite met wat plotontwikkelingen, waardoor ik niet écht meer in het verhaal kwam.

avatar van Mescaline
Er mag idd gezegt worden dat Laurien Van den Broeck haar rol niet verkeerd neer zet.. en dat er aardige beelden in de film zijn.. bijna op het einde: die vrij scene waar echt wel naakt in tezien is en zelfs tongen.. is dat niet verboden ? aangezien Laurien Van den Broeck hier nog zeker minderjarig was.

Een film waar meer in had gezeten.. ook de ouders maakt het weinig uit wat hun dochter allemaal uitvoerd.. en door de langdradige stukken leef je nergens echt mee met de personages.. serieus een gemiste kans..
toch nog net 3 sterren.. de laatste 10 min zorgen nog net voor een voldoende..

robertus65
Best een aardige film, hoewel ik wat meer spanning verwacht had. Maar de film lijkt steeds meer een love story te worden, over het zorgzame, pientere en verliefde pubermeisje dat samen op de vlucht gaat. Mooi gespeeld door Laurien van den Broek.

Hele bijzondere film over jeugdliefde in een wereld van geweld en drugs. Ergens een erg onwaarschijnlijk verhaal en ook helemaal niet zo geweldig gefilmd en geacteerd. Maar de film is wel ontzettend intrigerend en dat komt door de vorm die heel experimenteel is, maar ook omdat hier erg jonge kinderen geconfronteerd worden met extreem geweld, drugs en sex. En vooral omdat ze daar zelf ook een rol in spelen.
Drie kern woorden voor deze film : Experimenteel, confronterend en intrigerend.
Ik kan me ook voorstellen dat ik hem de volgende keer een nog hogere waardering kan geven, want het is wel een film die je bij blijft, ook al is het dus echt geen hoogstaande film.

kappeuter (moderator)
Krijgt blijkbaar een re-release onder de titel The Afghan. Merkwaardig... Daardoor is er nu wel een (HD) trailer.

Vreemd. The Afghan heeft wel een eigen IMDB pagina:

The Afghan (2016) - IMDb

Blijkbaar een sequel:
THE AFGHAN is her ninth feature film and her first time to attempt a sequel.

After viewing our first film ‘Moonlight’ the impressive team from ‘Sexy Beast’ of
designer Jeremy Price and mixer Tim Alban signed on to do the Afghan.

bron

Waarom de trailer van Moonlight dan met de sequel titel uitbrengen..., maar het zal wel soort van pitch zijn ofzo. ('pre-production')

avatar van arno74
Hoewel het cinematografisch tegen het einde best wel fraai wordt hapert het op andere vlakken. Om te beginnen maakt deze film duidelijk waarom in andere films niet zoveel (visuele) aandacht aan menstruatie wordt besteed of aan mensen die uitgebreid met hun handen in andermans poep zitten te graaien. Het stoot nogal af, al neem ik aan dat de regisseuse dit soort scenes gebruikt om de aandacht te trekken, iets wat niet nodig was en de film onderuit haalt. Aangezien het met dit soort scenes opent was het me al meteen kwijt. Maar ook voor de rest van de film winnen de op diverse vlakken smerige beelden het van de ook aanwezige fraaie plaatjes, op een of andere manier lukt het Paula om steeds weer die kant op te gaan. Geen geschikte film om tijdens de lunch of avondeten op te zetten.

Het vrij trage verhaal heeft weinig dialogen, op zich begrijpelijk aangezien het Engels met Nederlands / Vlaams accent behoorlijk afleidt. Begrijpelijk ook gezien haar leeftijd dat Laurien vooral daar last van heeft, maar dat maakt haar accent des te opvallender aangezien ze een Engelstalig meisje speelt met twee meer accentloos Engelssprekende ouders. Geen idee waarom men het niet geloofwaardiger heeft gemaakt door bijvoorbeeld een Nederlandse of Vlaamse achtergrond voor deze Engelstalige familie te bedenken.

Een hele magere 1,5* en uitsluitend verdiend met de niet smerige delen van de cinematografie. Als men alle onnodige beelden had weggelaten had dit best een aardige film kunnen zijn geworden.

Ik vond dit een topfilm. Spannend, intrigerend, meeslepend met een fantastisch spelende Laurien van den Broeck. Een goed scenario zorgt dat de film nergens inzakt, al kwam hij voor mij wel wat stroef op gang. Paula van der Oest gaat enig realisme niet uit de weg en dat vind ik alleen maar te loven. Alleen zijn er hier wat tere zieltjes die daar moeite mee hebben, lees ik. Waar ik moeite mee had was dat zotte Engels, nota bene in een Nederlands/Vlaamse productie. En nog slecht te verstaan ook. Gelukkig is het een dialoog arme film.

Er zitten wel wat ongerijmdheden in het verhaal en wat karikaturale trekjes maar daar had ik niet zoveel moeite mee. Las dat de film het internationaal goed gedaan heeft. Jammer dat hij er in Nederland zo bekaaid vanaf gekomen is.