Stranger at Home (1985)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Rudolf van den Berg
met Kamal Boullata en Rudolf van den Berg

Toen de regisseur, Rudolf van den Berg in het voorjaar van 1984 hoorde dat zijn Palestijnse, in Amerika wonende vriend Kamal Boullata voor het eerst sinds achttien jaar een bezoek aan zijn geboorteland zou brengen, besloot hij van die reis een filmisch verslag te maken, omdat hij erin 'de mythe van de verlossing' herkende, het verhaal van de terugkeer. Tijdens de reis raakt dat thema onwillekeurig op de achtergrond, door de concrete politieke situatie in het land waar de jood Van den Berg zonder meer welkom is maar waar de er geboortige Boullata met de grootste argwaan wordt bejegend.