Hai Zi Wang (1987)

Alternatieve titel: King of the Children

China

geregisseerd door Kaige Chen
met Shaohua Chen, Yuan Xie en Xuewen Yang

In 1976 wordt een jonge ervaren leraar naar een afgelegen streek gestuurd, waar hij les moet gaan geven op een school waar praktisch geen leermiddelen aanwezig zijn. Bovendien is het oude schoolsysteem waardeloos gebleken. Toch weet hij stukje bij beetje de belangstelling en het vertrouwen van zijn leerlingen te wekken door hen te laten zien dat leren ook een vorm van zelf-expressie kan zijn.

avatar van Gish
Grappig de eerste stem.
Gezien om IFFR eind jaren 80.
Erg mooie film, maar ik ben de details wel kwijt na al die jaren.

avatar van Verhoeven
Mark Cousins noemt in zijn A Story of Children and Film Yellow Earth van Kaige Chen maar niet King of the Children. Zou die hem niet gezien hebben of wou die slechts één film per regisseur doen? Fraaie film!

Best aardig.

Doet wat denken aan Postman in the Mountains, ook hier een kijkje in het leven van een arbeider in het bergrijke China. Ditmaal geen postbode, wel een leraar in spé die een groepje kinderen in afgelegen gebied moet gaan onderwijzen. Qua plot sluit het ook wel een beetje aan bij Hiroki's Kikansha Sensei.

Het tempo is eerder traag, maar dat mag je verwachten van een Chinese film uit de jaren 80. Gelukkig maakt Chen goed gebruik van de omgeving en zitten er voldoende mooie shots in. Het helpt ongetwijfeld ook wel dat de film een nette BR release heeft gekregen, zodat je niet naar een hoop blurry gebibber zit te kijken.

De kritiek op het schoolsysteem is een kleine smet, nogal makkelijk en verwacht, het voegt verder ook helemaal niks toe en leidt zelfs was af van het verder erg rustige karakter van de film. Aardig acteerwerk ook, waardoor het makkelijk de aandacht weet vast te houden.

Best oké dus, zeker voor een wat oudere Chen.