Brugge, Die Stille (1981)

België

geregisseerd door Roland Verhavert
met Chris Boni, Idwig Stephane en Magda Lesage

Een veertigjarige weduwnaar, afkomstig uit de hoge burgerij en gehuisvest in een imposante herenwoning, leeft nog uitsluitend voor de herinnering aan zijn overleden echtgenote. Telkens wanneer de zwaarmoedigheid ondragelijk wordt, gaat hij wandelen langs de Brugse reien, waar alles hem aan zijn vroegere geliefde herinnert. Op een van zijn eenzame tochten door Brugge ontmoet hij een jonge balletdanseres die sprekend op zijn vrouw lijkt. Dit brengt de man volledig in de war.

avatar van Guyke
Het verhaal van Rodenbach had een geweldige thriller kunnen opleveren, vol spanning en suspense. Brugge, die stille is echter een saaie, traag voortkabbelende film geworden. Erich Korngold, de componist van o.a. The Adventures of Robin Hood, heeft ooit een echte opera gemaakt naar dit verhaal (Die Tote Stadt) waarin hij de sfeer van vergankelijkheid en dood zeer goed wist te treffen. Deze sfeer kan Verhavert nooit tot uitdrukking brengen in zijn film.
Vlaamse boeren en dorpspastoors lagen hem duidelijk beter.

Deze film is, ondankt het goede verhaal, niet veel waard.
Op sommige momenten lijkt het wel een toeristische documentaire, met de vele Brugse uitzichten.
Saai gedoe dus....

avatar van Ganesha
Best een goede film
Af en toe niet zo fantastisch geacteerd, maar mooie filmbeelden en een redelijk spannend verhaal, dat naar een climax toewerkt
Beter dan de meeste andere vlaamse of nederlandse films die ik gezien heb
Staat echt te laag met 2.2* hier op moviemeter

avatar van Mac Hammer Fan
Begint met een meditatieve generiek in sober zwartwit. Vervolgens draait de camera driftig rond het belfort van Brugge en andere toeristische trekpleisters. Wat volgt is eerst de bizarre doodstrijd van Blanche en nadien een mooi gefilmd maar bloedloos melodrama, soms in een macaber geheimzinnig sfeertje, waarbij de geluidsopnamen bijzonder verzorgd zijn maar het verhaal zelf de kijker sporadisch boeit. De hoofdactrice is ook niet bepaald erg talentvol. Een middelmatige prent imo.

avatar van K. V.
Deze ooit eens gewonnen en omdat hij maar niet bekeken geraakte, gisteren me er toch maar eens aan gewaagd.
Wat 'k een beetje vreesde is waar geworden: het is een saaie film
'k zal misschien positief beginnen: we krijgen mooie beelden van Brugge te zien en ook de speelduur is goed, alleen jammer dat er zo weinig te beleven viel in de film. Naar het einde toe werd de film interessanter en toen de film op dreef begon te komen, was hij gedaan .
Ook de muziek was veel te prominent aanwezig. Blijkbaar was het de bedoeling van de regisseur om een opera zonder zang te maken, maar mij kon het alvast niet bekoren.
De cast was ook niet bijster speciaal, maar viel wel mee.
Tja, 'k heb de film uitgekeken, maar een tweede kijkbeurt zit er niet meer in.

Psychologisch drama dat niet bepaald boeit.
De Brugse gebouwen en de verlaten straten met alleen maar de chic uitgedoste hoofdpersonages in beeld zullen meer blijven hangen dan het intrige in deze film.
Moet in die tijd toch voor Verhavert een ferme ontgoocheling geweest zijn, want nergens las ik lovende commentaren.
Herkende toch Chris Boni, nu 35 jaar later, erg populair in een Vlaamse soap. De hoofdpersonages zijn mij eigenlijk onbekend.