Fuglekrigen i Kanøfleskoven (1990)

Alternatieve titels: War of the Birds | Olivier: Onrust in Vogelland

Denemarken
Familie / Animatie

geregisseerd door Jannik Hastrup
met de stemmen van Sofie Bredesen, Vigga Bro en Lisbet Dahl

Diep in het woud vindt een tragisch voorval plaats: de roofvogel Fagin gaat op jacht. Een broedend vogelpaartje wordt gegrepen, de jonge Olivier en Olivia zijn nu weesjes. Ze binden de strijd aan met de roofvogel, en krijgen daarbij de hulp van Ferdinand en Rudolf, twee muizen.

avatar van lordsnoopy
Wel eens gezien, maar helaas te lang geleden om me het verhaal te herinneren.
Stem blijft dus achterwege.

avatar van De Nederlander
ik heb hem op film.. wel leuk filmpje

avatar van lordsnoopy
Laatst nog eens kunnen herzien; de film bevat veel volwassen verwijzingen (met name in de nachtclub) die kinderen niet zullen opmerken. Juist deze verwijzingen en de vrij donkere sfeer in de film, maakt het geheel ongeschikt voor kinderen. Daarmee schiet de film zijn doelgroep voorbij.
Verder is het verhaal vrij mager en worden de personages niet uitgediept, wat jammer is, maar niet ongebruikelijk in kinderfilms.
De animatie stijl was apart en leuk voor één film en redt dan nog enigzins de score.
Al met al een vrij korte animatiefilm zonder een wat luchtigere / humor sfeer om te compenseren voor de vrij "donkere gebeurtenissen".

avatar van tplstrltj
Het is al heel lang geleden dat ik deze film voor het laatst heb gezien maar ik kan me herinneren dat de 2 vogels naar de stad vliegen en daar een fruitkraampje zien. Dan vliegt er een vogel in de aardbeien en neemt er een hap van. Dat zag er zo lekker sappig uit dat ik dan altijd aan mijn moeder vroeg of ze aardbeien wilden kopen. Nu ben ik oud genoeg om mijn eigen aardbeien te kopen en dat ga ik nu doen.

avatar van movimaker
Leuke film
Wel wat beschamend om het toen destijds als 19 jarige met je ouderste kijken vooral die soord van nachtclub sene . Ik had deze film op luister cd helaas hadden ze wat senes uit de cd geknipt zodat ik er geen bal van begreep. Toen vond ik ineens de film en hij was leuk maar ook vooral omdat ik goede herineringen heb aan het liedje olivier, dat was mijn eerste optreden op de school playbackshow xd memories. De animatie is wel bijzonder en dat maakt het ook leuk. Toen ik de film voorkand voor het eerst zag dachg ik dat olibier het blauwe vogeltje was en olivia de roze xd

avatar van Sidboylol
Het film was ok. Dit kijk ik heel veel naar toen ik klein was en mijn grote broer vond het ook grappig.
Nu ik grote ben en heb nu terug gekeken. Er waren wel wat 'volwassen' verwijzingen zoals: Pies, vogelpoep, een vogel die een middelvinger opsteek (flip the bird, get it?) en vrouwelijke meeuwen met een beha aan. Het animatie is goed en het achterground (Het kleur) is mooi gemaakt. De figuren waren niet zo fantastische, maar er waren wel die ik moest om lachen. Fred Butter heeft echt mooi gedaan als de schurk, van gemeen naar puur kwaadaardig. Het is geen film voor iedereen, dus wacht nog maar even als jouw kind 12 jaar is, dan zullen ze wel begrijpen.

Olivier: Onrust in Vogelland - 3/5