Eva (1994)

Nederland

geregisseerd door Theo van Gogh
met Yoka Berretty, Ton Lensink en Lodewijk de Boer

Een vrouw op leeftijd begint na het overlijden van haar man aan een tweede jeugd. De bejaarde vrouw wordt verliefd op een medebewoner uit het particuliere tehuis waar ze als weduwe is blijven wonen. Ze ontdekt dat erotiek ook voor ouderen het voertuig is waarin de mensenziel het beste gedijt. Liefde maakt haar jonger en mooier en vervult haar leven met nieuw élan. Een aantal medebewoners probeert echter een spaak in het wiel te steken. Het feit dat de man getrouwd is met een demente vrouw vormt in hun ogen een reden om de prille relatie te veroordelen. Het paar trotseert het vernijn en geroddel van de fatsoensrakkers en beleeft een gepassioneerde verhouding.

neo (crew)
Eva was onderdeel van een 4 delige singleplay reeks van de Vara onder de noemer ''Ouderen'', waar zo verder bv ook de film Eindeloos Leven deel van uitmaakte. Aardige schets van een demente oude vrouw die seksueel weer erg actief wordt.

avatar van jordybeukeboom
neo schreef:
een demente oude vrouw die seksueel weer erg actief wordt.

Het zal ook eens niet zo zijn bij Van Gogh...

neo (crew)
Schokkend vind ik het anders niet. Maar misschien deel ik de kijk die hij had op zaken die naar mijn idee gewoon zijn en niet zo'n 'taboe' op zou moeten rusten. Ken iemand die er ook open over praat dat hij nog veel doet op seksueel gebied (op zijn 68 meen ik). En dat is leuk voor hem

avatar van Quentin
Nee klopt helemaal, gelukkig behandelt de film het onderwerp ook volwassen. Wordt allemaal goed gebracht in dit prima drama. 3,5*

robertus65
"Eva" heet de titel, maar hij had net zo goed "Tita Tovenaar's laatste nummertje" kunnen heten.
Het valt niet mee om 50 minuten naar hitsige bejaarden te kijken. "Kut", werd er ergens halverwege veelvuldig geroepen (of bedoelde ze soms "Cut"). Hoe dan ook, ze slaat er de spijker mee op de bejaarde kop.