Palermo oder Wolfsburg (1980)

Alternatieve titel: Palermo or Wolfsburg

West-Duitsland / Zwitserland

geregisseerd door Werner Schroeter
met Nicola Zarbo, Otto Sander en Ida Di Benedetto

De 18-jarige Nicola (Nicola Zarbo) is het leven op Sicilië beu en emigreert naar West-Duitsland. Daar vindt hij werk in de Volkswagenfabrieken. Hij ontmoet daar Brigitte op wie hij enorm verliefd wordt. Als later blijkt dat ze meer vriendjes heeft, gaat hij door het lint.

avatar van zamna
Gisteren in de krant:
"In Duitsland is film- en theaterregisseur Werner Schroeter op 65-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van kanker. Hij wordt samen met onder anderen Rainer Werner Fassbinder en Wim Wenders beschouwd als een van de grootste Duitse regisseurs uit de naoorlogse geschiedenis."

"Zijn bekendste werk was "Palermo oder Wolfsburg", een arbeidersdrama waarmee hij de Gouden Beer won op het Filmfestival van Berlijn in 1980, meteen ook een van zijn enige commerciële successen."

Waarom heeft niemand deze film gezien ?

zamna schreef:
Waarom heeft niemand deze film gezien ?

(1) omdat de film niet met ondertiteling te zien/krijgen is.
(2) omdat het enige dat ik van Werner Schroeter zag niet uitnodigt om ooit nog werk van hem te gaan kijken.

De vergelijking met Fassbinder en Wenders gaat wat mij betreft mank. Schroeter kom je nauwelijks tegen in interviews, lijstjes, referenties etc. Of het moet nu tot een algemene herwaardering van zijn oeuvre komen. En op grootschalige wijze worden ontsloten.

Ik vermoed dat er hier een beetje meer gewicht aan Schroeter als regisseur wordt toegekend, in het kader "over de doden niet dan goeds".

Voor MovieMeter geldt:
Er staan 5 films van deze regisseur op MovieMeter. Er is in totaal 8 keer op deze films gestemd, met een gemiddelde van 2,31 sterren.

In Nederland wordt Frans Zwartjes altijd in dergelijke lijstjes genoemd. Nu ken ik het werk van Zwartjes persoonlijk ook niet, maar wie heeft er films van hem gezien? Of kent überhaupt zijn naam? En wie buiten een kleine groep waardeert het ook of weet het op waarde te schatten? Zo'n geval.

Mochizuki Rokuro schreef:
Dat hoeft toch ook niet? Schroeter (en zijn werk) ken ik niet, maar Zwartjes is erg belangrijk geweest voor de Nederlandse (experimentele) film. Daar doet zijn (on)bekendheid weinig aan af.

Geloof overigens dat ze juist eind vorig jaar begonnen zijn het werk van Schroeter op DVD uit te brengen in de VS.

Quido schreef:

Ik wilde ook niets afdoen aan het werk van Zwartjes hoor (ik kende m alvast ). Meer als vergelijking dat hij opduikt als belangrijk filmmaker (ben er wel benieuwd naar), maar dat het merendeel zijn werk niet kent of zijn naam niet eens zal kennen. Dat hij wel vaak in referenties voorkomt is mij bekend (daar ken ik m van). Wellicht is dat bij Schroeter ook het geval en daarmee een mogelijk antwoord op de vraag van zamna. Hoewel ik Schroeters naam nog niet eerder ben tegengekomen als belangrijk na-oorlogs filmer in Duitsland.

Nou wie weet zal ik het ooit nog wel eens te zien krijgen dan. Ik voel me niet uitgenodigd op basis van eerdere ervaringen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Totaal overrompeld eigenlijk, mede omdat de verwachtingen niet zo hoog waren (zie mjn eerdere posts hier - bj het overljden van Schroeter). Dit is mijn derde film van hem en na een gekunstelde literaire prul (Deux) en een zeer persoonlijk Jarmanesque (avant-la-lettre) statement vol tablaux vivants (Maria Malibran) is dit een vrij 'mainstream' verteld verhaal over een wat naïeve, apatische, slungelige jongeman die van Sicilië naar Wolfsburg trekt om geld te gaan verdienen.

Eigenlijk is deze laatste zin het mainstream element want de bijna drie uur die de film in beslag neemt hebben we uur nodig om vanuit Sicilië (met de belangrijke familieschets) met de trein in Wolfsburg te komen. Dan duurt het nog een half uur voordat het VW-logo überhaupt in beeld komt en als je denkt dat dan een beeld komt van exploitate van gastarbeiders (wat de meeste synopsissen suggereren) krijgen we voornamelijk kroegscenes en tot slot een rechtszaak van ruim een uur.

Het is dus een triptiek (Sicilië/Wolfsburg/Rechtszaal) geen onbelangrijke religieuze inspiratie want het is niet moeilijk in het geheel een Christus-analogie te ontdekken (en dan heten de meeste vrouwen ook nog Maria) en Schroeter geneert zich ook niet zelfs een kruisiging op te voeren . Zo portretteert Schroeter zijn protagonist ook wel vanaf het begin als je er bij stilstaat (hij blijft trouwende de gehele film zo'n apatische slungel). Echo's van Pasolini, Fassbinder en Dreyer zijn dan ook nooit ver weg.

Gouden Beer van Berlijn in 1980, lyrische beschrijvingen uit de Dutse (serieuze) pers op de DVD-hoes en voor het eerst begrijp ik de waardering voor Schroeter. Het gemiddelde hier voor mijn stem (1,75) deed echter het ergste vermoeden, maar dat gemiddelde is ineens met 0,75* om hoog