Chopin. Pragnienie Milosci (2002)

Alternatieve titels: Chopin: Desire for Love | Chopin. Pragnienie Miłości

Polen
Drama / Romantiek
134 minuten / 118 minuten (Nederlandse dvd)

geregisseerd door Jerzy Antczak
met Piotr Adamczyk, Danuta Stenka en Sara Müldner

De liefde tussen de begaafde Poolse pianist en componist Frédéric Chopin en de getrouwde feministische schrijver Aurore Dupin, beter bekend als George Sand, gaat niet bepaald over rozen. De relatie raakt doordrenkt met intriges als Solange, de dochter van Aurore, ook verliefd wordt op hem en zoon Maurice, een matige schilder, Chopin gaat haten om zijn talent.

avatar van catweasel
Zie deze film zeer goedkoop bij dvdoutlet.nl staan.
Is deze het geld waard?

avatar van kort0235
De film kon mij geen moment boeien. Heb hem gehuurd omdat ik meer wilde weten over het leven van Chopin.
De film behandelde meer het fenomeen van een irreële relatie. De acteur en actrices konden mij ook niet boeien.

avatar van Dirk1969
Ik vond deze film zeer de moeite waard. Hij toont het leven van de beroemde Frans-Poolse componist Frédéric Chopin (1810-1849), met name zijn verhouding met de schrijfster George Sand. Een boeiende film met mooie beelden, begeleid door muziek van (voornamelijk) Chopin zelf.

avatar van Mug
Mug
Prachtige sets en kostuums [was ook wel te verwachten], prachtige muziek (uitgevoerd door o.a. Yo-Yo Ma) en een interessant plot.

Helaas wordt de film verneukt door de gehele cast, dat het genre 'drama' iets te letterlijk nam. Beschamend niveau. Wellicht omdat de scenes eerst werden opgenomen in het Pools en daarna voor de internationale markt (waaronder de Nederlandse dvd-versie) in het Engels, zodat de acteurs er zo te zien geen zin meer in hadden. Gelukkig hebben de acteurs zelden een zwaar Pools accent, zodat de ergernis niet verergerde. Wellicht dat de Poolse versie beter te versmaden is. De non-Poolse versie komt echt niet verder dan twee magere sterren.