De Nacht van Aalbers (2001)

Nederland
Drama / Thriller

geregisseerd door Theo van Gogh
met Krijn ter Braak, Kim van Kooten en Najib Amhali

Een politieke thriller over PvdA-voorman Frits Aalbers die betrokken raakt bij een mysterieuze moord in een hotel. Om zijn politieke carrière niet te schaden - er staat een coalitie met GroenLinks op het spel - probeert de toppoliticus ten koste van alles de waarheid te verbergen. De ambitieuze jonge journaliste Barbara van Dalen werkt voor het actualiteitenprogramma Haagse Kringen en aast op de primeur van de coalitie. Onverwacht wordt ze echter op het spoor van de moord gezet.

kappeuter (moderator)
Ontzettend goede korte film.
Ik heb genoten. Sublieme acteerprestaties van de hele cast. Kim van Kooten's beste rol die ik tot nu toe gezien heb.
Last but not least, uitstekende regie van Theo van Gogh.

Beetje bravige televisie. Niet slecht, maar niks bijzonders. Acteren is aardig. Gewoon dertien in een dozijn; weinig geinspireerd gemaakt.

Je bent nog aardig, vind ik.

kappeuter (moderator)
Dertien in een dozijn? Een beetje een gemakzuchtig oordeel. Dit is een film met bijzondere acteerprestaties en een pakkend plot. Gezien het thema, vind ik dat een knappe prestatie.

Smaken verschillen. Ik vond het plot gemakzuchtig, het acteren blijven steken in een geforceerd aangehouden naturel. Typische televisiefilm inderdaad, die in Amerika en Engeland elke week een paar worden gemaakt.

avatar van 93.9
Ik vond het een zeer zeer matige film!
Heb ook andere films gezien (interview o.a) en die hadden echt veel meer dan dit verhikel!
Ook nu vond ik bv Kim van Kooten weer zo overgewaardeerd(zie boven).
Ze kan goed spelen, maar niet iedere rol is weggelegd voor haar.
2 sterren

Ben het in dit geval met Jos2 eens dat het plot niet echt pakkend is. Braaf en voorspelbaar. Misschien was de film toch te kort om er alles uit te halen, want het uitgangspunt is wel interessant. Maar je weet van te voren eigenlijk al hoe het afloopt.

Uitstekend geacteerd, inderdaad met Kim van Kooten in een van haar beste rollen tot nu toe.
Leuke bijrollen van onder andere Peter Paul Muller.
3 sterren

neo (crew)
Aardig interressante Van Gogh film. Let ook de meer dan prima rol van Eric van Sauers als advocaat. 3.5 sterren

Best aardig, maar Theo kon beter.

robertus65
Begon goed, maar werd steeds minder.