La Hija del Engaño (1951)

Alternatieve titels: Daughter of Deceit | Don Quintín El Amargao

Mexico

geregisseerd door Luis Buñuel
met Fernando Soler, Alicia Caro en Fernando Soto

Een vader is ervan overtuigd dat zijn pasgeboren dochter niet van hem is. Hij legt haar te vondeling bij de voordeur van een lokale dronkenlap. Jaren later wordt hij verteerd door schuldgevoelens en gaat hij haar zoeken. Hij vindt uit dat ze gelukkig getrouwd is. Bovendien blijkt ze zwanger te zijn.

avatar van stephan73
Zal worden uitgebracht door het Britse Yume films (staat in hun 2007 / 2007 catalogus)!

Synopsis klopt niet geheel,maar de hoofdlijnen zijn duidelijk.Wat bezielde Don Luis om maar weer een melodrama in elkaar te knutselen?
1:Na de onafhankelijke productie los olvidados had hij weer geld nodig.
2:Hij wilde klaarblijkelijk een spoof maken op echte melodrama's ,op de momenten dat een doorsnee regisseur het melodrama extra dik zou aanzetten,wordt Bunuel juist komisch.
3:Omdat hij en passant vraagstukken als machismo,eerwraak,alcoholisme en domestic violence wilde aankaarten.
Deze film bevat al veel van de bizarre humor die trademark Bunuel zou worden,denk aan het absurde meelballetjes bombardement uitgevoerd door de held,die ook om de haverklap zijn pistool trekt.Verder zit er een ronduit geniale vondst in:een time leap van 20 jaar wordt aangeduid door....beeld dat 20 seconden op zwart gaat en een POV shot blijkt te zijn van achter een gesloten keukenkast . Ook opvallend is dat de film eindigt met een shot waarin Soler( die weer ok is) de 4e muur afbreekt en ons grinnikend aankijkt. Maar blijft u vooral denken dat ze alles in Parijs hebben uitgevonden.
Geen Bunuel topper,maar zeker onderhoudend en grappig.