The House That Cried Murder (1973)

Alternatieve titels: No Way Out | The Bride | Last House on Massacre Street

Canada / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door Jean-Marie Pélissié
met Robin Strasser, John Beal en Arthur Roberts

Barbara en David zijn een verliefd stel met mooie toekomstdromen. Ze willen trouwen en gaan wonen in een droomhuis, dat Barbara zelf ontworpen heeft. Barbara's vader, een rijke industrieel en tevens Davids baas, is tegen het huwelijk. Hij krijgt gelijk als David op de trouwdag al overspel pleegt met Eva, zijn ex-vriendin. Barbara betrapt het vrijende stel en verlaat hevig geschokt het huis om vervolgens spoorloos te verdwijnen. Het verhaal verandert dan van een zoete droom in een angstaanjagende nachtmerrie. Barbara en haar huis nemen wraak...

avatar van brucecampbell
Een film die zeker zijn momenten heeft maar door het trage tempo is het wel een vrij lange zit.
De acteurs zaten goed in hun rol en het einde is leuk, maar een echte hoogvlieger is het niet.

avatar van Mac Hammer Fan
Een vrouw ontdekt op haar trouwdag dat haar echtgenoot een affaire heeft met zijn vroegere vriendin en zweert wraak. Samen met haar vader maakt ze de man en zijn minnares het leven zuur.
De versie die ik zag duurde slechts 76 minuten en had een PG-rating. De print is net zoals de film van middelmatige kwaliteit. Minpunt is de soundstrack die meestal enerverend is en slechts met uitzondering van de laatste tien minuten helemaal niet sfeerscheppend. Veel bloed komt er niet aan te pas, met uitzondering van het einde. De vertolkingen zijn eerder karikaturaal. Je mist niets als je deze low-budget film niet gezien hebt. Doorsnee.

avatar van movie acteurs
Deze film in juni gezien onder de titel "Last House On Massacre Street" natuurlijk afgeleid van "Last House On The Left". De titels "House That Cried Murder" en " The Bride" zijn duidelijk de meer gepaste titels voor deze film. Zelf vond ik de film nog behoorlijk voorbij vliegen. En met zijn niet al te lange speelduur was dat duidelijk. Film heeft geen grote status en lijkt vergeten te zijn, wat op zich wel begrijpelijk is. De horror valt zeker qua bloedvergieten behoorlijk tegen. Duidelijk dat zo'n "Last House" titel je toch wel nieuwsgierig maakt.
Deze film zat bij mijn blu ray als double feature met "House On The Edge Of The Park"

Het acteerwerk van vooral Strasser vond ik goed. De film bevat best een creepy sfeertje dat je alleen in films van de jaren 70 tegen komt. Scene's als David en zijn vriendin die beiden een nachtmerrie krijgen van "The Bride". Of de scene waarin Ellen in de keuken staat terwijl er opeens voetstappen te horen zijn in huis vond ik prima. Van mij mocht het speelduur zelfs wel wat langer zijn en het verhaal had misschien op een nog meer angstaanjagende manier uitgewerkt kunnen worden. De film is nergens memorabel en duidelijk low budget maar ik vond het goed voor een 3,5.