The Birthday (2004)

Spanje
Komedie / Horror

geregisseerd door Eugenio Mira
met Corey Feldman, Erica Prior en Jack Taylor

Norman, een jongeman, stapelverliefd op zijn vriendin, bezoekt haar vaders verjaardagsfeest dat in een hotel wordt gehouden. In ditzelfde hotel treft een sekte de voorbereidingen voor de geboorte van hun God.

avatar van dutchtuga
Zeer benieuwd naar deze film maar het lijkt er op dat ie amper te verkrijgen is. Jammer.

avatar van dutchtuga
Meer dan een jaar later en nog steeds geen DVD uitgave. Downloaden lukt ook nergens. Heeft niemand hier op MM enig idee hoe dit te verkijgen is?

avatar van Truth Movement
ik ben al jaren fan van Corey Feldman maar ik kan deze film ook nergens vinden helaas.
Ben ook zeer benieuwd, en niet alleen naar Corey Feldman

avatar van rody289
er is alleen een duitse versie uitgebracht
maar wel met engelse audio want ik heb hem
van de duitse amazon site gekocht

Recensietje?

avatar van rody289
mooie film met een goeie rol van corey feldman met een
beetje een maffe aksent voor die gene die de film hebben gezien
of de trailer zou niet teveel va n de verhaal vertellen het heeft een beetje een stanley kubrick gevoel vond ik zie hier de trailer

avatar van dutchtuga
Deze eindelijk kunnen bestellen. Al jaren benieuwd naar. Corey Feldman blijft een held.

avatar van dutchtuga
The Birthday dan eindelijk gezien.

Deze film stond al erg lang op mijn verlanglijstje. De trailer deed me destijds aan het geweldige Society van Yuzna denken en het feit dat Corey Feldman de hoofdrol vertolkt maakte mij erg nieuwsgierig.

The Birthday heeft grotendeels mijn hooggespannen verwachtingen ingelost. De film heeft inderdaad dat rare sfeertje waar ik op hoopte. Op de dvd staan referenties naar H.P. Lovecraft, David Lynch en Donnie Darko. Los van dat laatste klopt de beschrijving volledig. The Birthday is raar, kent een mysterieus sfeertje, is surrealistisch vormgegeven en heeft in Feldman een personage dat geen idee heeft van waar hij in verzeild is geraakt. Daarbovenop is hijzelf ook een beetje een rare vogel (dat stemmetje ). Met zulke ingrediënten heb je mij al helemaal mee.

De setting is fantastisch. Het hotel waar het verhaal zich in afspeelt is een soort van kleine Overlook Hotel. De stijl is volledig jaren '20-'30, wat dat Lovecraftiaanse gevoel vergroot. Jammer is wel dat het kleine budget er volledig aan is af te lezen. Op momenten is het overduidelijk dat dit zich niet in een echt hotel afspeelt. Zo zijn bijvoorbeeld de liftdeuren onafgewerkt, wat het budget verraadt. Dat is jammer, want dat haalt toch een deel van de magie weg. Toch moet Eugenio Mira credit worden gegeven voor wat hij heeft bereikt met weinig middelen. Het verhaal sleurt je op een gegeven moment zo mee dat dergelijke kleinigheden in het niet vallen.

Wie van films als Society en Dagon houdt zal smullen met The Birthday. Net als in Society zijn ook de mensen hier niet wat ze lijken, wat een constant bizar sfeertje meegeeft aan de film. Mira weet maar al te goed dat zulke verhalen het beste tot hun recht komen op één bepaalde plek, waar je je fantasie volledig loop kan laten gaan. De suggestie wordt een sterk wapen van Mira en The Birthday.

Kudo's ook voor de cinematografie. Het hotel wordt mooi in beeld gebracht, de film kent een klassieke stijl, wat je als kijker de tijd geeft het bizarre tot je te nemen. Eén keer gaat Mira wat verder, ergens tegen het einde van de film, wat een magistrale scène is, waar erg goed gebruik wordt gemaakt van licht en stroboscoop-effecten. Ik heb ervan genoten. The Birthday eindigt vervolgens iets te abrupt, maar na wat daagjes slapen is het eigenlijk de perfecte afsluiter van deze kleine nachtmerrie.

The Birthday is uiteindelijk een film die eigenlijk veel meer lof verdient. Ik denk dat hier genoeg liefhebbers voor te vinden zijn. Doodzonde dat hier alleen maar een Duitste dvd van is, die overigens een zeer slechte presentatie biedt van de film. Het lijkt wel of je naar een stream zit te kijken. Dit is nou een film die ik graag op Blu-Ray zou willen zien.

Conclusie: aanrader voor de liefhebber van bizarre cinema.

avatar van Halcyon
Lovecraft en Corey Feldman? Deze moet ik zien.

avatar van dutchtuga
Denk dat dit je absoluut zal bevallen. Zal de bekendheid van dit werkje ook goed doen .