De Prinses op de Erwt: Een Modern Sprookje (2016)

Nederland

geregisseerd door Will Koopman
met Teun Luijkx, Sigrid ten Napel en Loes Luca

Omdat de zoon van koningin Aurelia (Loes Luca) en koning Balthazar (Peter Bolhuis) van Luxenstein nog single is en de tijd begint te dringen, heeft het koningsechtpaar een perfect plan: de reallifesoap Prins zoekt Prinses. Wie weet ontmoet hij hierdoor ook weer het meisje waar hij ooit een mooie zomermiddag mee doorbracht.

Leuke film alleen echt jammer van de vrachtwagen en die koffertjes. Dat vind ik net wat te overdreven.

avatar van Superkuuk
film is gemaakt met centjes van de postcode loterij.....ze kunnen niet anders...hele slechte film..

avatar van tommykonijn
Tsja, wat moet je hier van zeggen? Ik had deze 'traditie' van RTL tot dusver nog niet meegekregen, maar daar kwam dit jaar voor het eerst, per toeval, verandering in.

Het idee van een tv-show als middel om een sprookje op een moderne manier te vertellen, is op zich nog wel leuk bedacht en enigszins origineel, maar de uitvoering laat te wensen over. Het is bij vlagen allemaal behoorlijk hysterisch en chaotisch. Daarnaast kun je binnen vijf minuten vertellen hoe het gaat aflopen. Nu is dat uiteraard bij veel van dit soort films en sprookjes het geval, maar het is wel vervelend dat het er hier zó dik bovenop ligt. Dit wordt ook nog eens bevorderd door die shots waarin Sigrid's personage naar de show kijkt.

De film trekt een groot blik BN'ers en 'soapies' open. Wat dat betreft kon de regie zo in de handen van Johan Nijenhuis hebben gelegen. Het acteerwerk van deze cast is voor het merendeel bedroevend. Teun Luijkx, maar met name ook nieuwkomer Sigrid ten Napel speelden redelijk tot goed, maar de kandidaten van het programma waren vrijwel allemaal ongeloofwaardig. Om nog maar te zwijgen over de tenenkrommende interviews die we steeds voorgeschoteld kregen. Ik snap dat dit een soort 'spoof' moest voorstellen op al die echte realityseries die tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond schieten, maar een parodie op iets dat niet leuk is is zelden of nooit zelf leuk.

Verder is dit een tv-film die je zo weer vergeten bent. De grappen zijn niet leuk genoeg en de personages niet boeiend genoeg. Wanneer twee honden in een film vele malen interessanter zijn dan de mensen, weet je eigenlijk al hoe laat het is.

avatar van karilem
leuke film

Wat een slechte film zeg,met die neppe Kim Veenstra en die mislukte copycat van een Andre Rieu.
Echt een C film!!

avatar van Aapje81
Typisch RTL4 sprookje zoals er de afgelopen jaren meer zijn gemaakt. De sfeer, de decors en de cast zijn ok en ook de Nederlandse insiders jokes zijn best te doen. Het koningspaar is verreweg het leukst en de bijrolletjes van Peter Paul Muller en Pip Pellens zijn de moeite waard.

Zeker niet de slechtste van de RTL4 films maar ook geen meesterwerk.

Gemiddeld.

Vrolijke, moderne versie van het beroemde sprookje "De Prinses op de Erwt", met veel BN'ers.

Koningin Aurelia (Loes Luca) en koning Balthazar (Peter Bolhuis) van Luxenstein zitten in zak en as, want de populariteit van de monarchie neemt sterk af. Adviseurs wijzen hen erop dat een koninklijk huwelijke de boel flink zou oppeppen. Maar waar halen ze op stel en sprong een geschikte prinses voor hun zoon Manuel (Teun Luijkx) vandaan ? Televisieproducent Leo de Boer (Jan Kooijman) komt met een oplossing, een realityshow waarin Manuel op zoek gaat naar zijn grote liefde. Aanvankelijk is Manuel sceptisch, totdat zijn vader hem erop wijst dat het programma misschien wel de manier is om het meisje Julia (Sigrid ten Napel) terug te vinden met wie hij lang geleden een zomermiddag doorbracht.

De cast en crew tillen deze komedie naar een acceptabel niveau, maar veel stelt het natuurlijk niet voor. Het is vooral leuk om veel bekende BN'ers te zien, zoals (ik richt me even op het vrouwelijke schoon) Jennifer Hoffman, Kim Feenstra, Maryam Hassouni en Ricky Koole.

avatar van Shadowed
Wel ok.

Voor een Nederlandse film vind ik de satire op de maatschappij door een modern sprookje wel een geinig idee. Natuurlijk is het geen topfilm, maar vele bekende Nederlanders doen zeker vrolijk mee. Een sprookjes sfeer is er niet echt natuurlijk.

Vrij vermakelijk en lollig gebracht. Het idee van een modern sprookje is niet heel geslaagd, maar de film is wel leuk gebracht. De satire is wel lollig en de acteurs zijn niet top maar doen het voor de rest niet heel dramatisch eigenlijk.

Prima film, al is het duidelijk niet voor iedereen. Alleen wat overeind gehouden door de goede keuze voor satire op de NL TV. Alleen daardoor een grote bonus, want zonder dat was de film wel snel ingestort als kleine productie.

avatar van ILDIB
het enige leuke is het in de zeik zetten van bzv. verder oubollige shit en ook het spannende zou het goedkomen onbreekt.