Jam Films S (2004)

Japan
Drama / Komedie

geregisseerd door Kenji Sonoda, Ryuichi Takatsu, Hitoshi Ishikawa, Ryo Teshima, Yuichi Abe, Daisaburo Harada en Masaki Hamamoto
met Kenichi Endo, Haruka Ayase en Rina Uchiyama

Omnibus die aan zeven nieuwe regisseurs de mogelijkheid geeft hun kunnen te tonen. Alle films werden gemaakt rond de themas "Succession", "Succes" en "Special".

avatar van Observator
Alsof-ie uit de krochten van MovieMeter opgerakeld wordt, na 4,5 jaar weer een reactie.

Wat kijkt dat toch lekker weg, die filmomnibussen. Weer een bijzonder stel films, veelal gekenmerkt door een frons en een glimlach.

Begint met eenzelfde intro als Jam Films (1).

1. Tuesday (Kenji Sonoda) - 2,5*
Vond ik de minste van het stel. Voelde wat kil en afstandelijk. Muziek vond ik ook vervelend. Idee is grappig maar de clou ("Is your home safe") ontgaat me enigszins.

2. Heaven Sent (Ryuichi Takatsu) - 4,0*
Eén van de leukste twee. Fijn etherisch en esthetisch. Schitterende opening. Prachtige 360° shots. Tof verhaaltje.

3. Blouse (Hitoshi Ishikawa) - 3,5*
Fijn zomers, warm filmpje. Maar naast de warmte, romantiek, bespeurde ik ook een duister randje aan het verhaal.

4. New Horizon (Ryo Teshima) - 4,0*
Tofste van het stel. Een wereld waar de zon al drie dagen niet opgekomen is. Geïllustreerd met minimalistische tekeningetjes. Wonderlijke scènes. Erg fijne sfeer en uitstraling. Ietwat cliché-ige boodschap.

5. Suberidai (Yuichi Abe) - 3,5*
Liefste van het stel. Net als Blouse warm en zomers. Nu twee kinderen die afscheid nemen, op hun eigen kinderlijke manier. Prettig en lichtkomisch verhaal.

6. Alpha (Daiyaburo Harada) - 3,0*
Bizar ding. Iets futuristisch, iets met plastische chirurgie, iets met zelfacceptatie. Visueel niet de mooiste.

7. Suit (Masaki Hamamoto) - 3,0*
En tot slot de mafste van het stel. Redelijk komisch. Computer graphics zijn bijzonder slecht, maar draagt alleen maar extra bij aan de dwaasheid van het verhaal.

Weer een zeer vermakelijke omnibus. Vergelijkbaar met deel 1.
(imdb-link toegevoegd)

Fijne herziening.

Van de opzet van de Jam Films anthologies is nooit veel in huis gekomen. Men ging op zoek naar nieuw talent en vond dat ook wel, maar van de regisseurs hier is nooit veel terecht gekomen. Gelukkig wil dat niet zeggen dat deze anthology verder niet om aan te zien is.

Wat wel opvalt is dat sommige shorts de tijd wat slechter doorstaan hebben. De meeste scoren toch wel iets lager als de eerste keer, al scheelt het meestal maar een halfje. Vaak omdat het technisch toch net iets te min is, of omdat er ondertussen al films zijn die hetzelfde idee véél beter uitgevoerd hebben.

Maar als liefhebber van anthologies blijft dit toch wel de moeite. Veel variatie, leuke clous en veel geinige ideetjes. Heaven Sent, Blouse en Alpha zijn de stand-outs, echt zwakke filmpjes zitten er niet bij.

4.0* en een uitgebreide review