Lucky Girl (2001)

Alternatieve titel: My Daughter's Secret Life

Canada

geregisseerd door John Fawcett
met Elisha Cuthbert, Sherry Miller en Evan Sabba

De zeventienjarige Kaitlin (Elisha Cuthbert) komt uit een typisch middenklasse gezin. De studente haalt schitterende schoolresultaten en niets laat op het eerste gezicht vermoeden dat er iets met haar aan de hand is. Maar Kaitlin is gebeten door het gokvirus. Wat begint met onschuldige loterijbriefjes ontspoort helemaal...

avatar van JoeCabot
Verbaast me eigenlijk dat deze er nog niet opstond. Wil misschien wel niet veel zeggen (iedere film heeft blijkbaar wel iets gewonnen) maar heeft toch enkele belangrijke awards en nominaties gekregen. En verdient denk ik zo!

Voor “een simpele Tv-film” doet hij het toch zeer goed. Het acteerwerk is zeer goed. Vooral dan Elisha Cuthberg (van 24) speelt hier zeer realistisch. Haar vriendje Ron doet het ook niet slecht. Ook heeft deze film een realistisch scenario. Alleen die nare man dwingt wat van dat realistische af, maar dat zorgt dan weer (“Did Ron tell you what I gonna do with you if you can’t pay” of zoiets) voor - op het einde - het schokkend effect.

En dan heb ik het nog niet over het verhaal gehad. Dat was niet alleen zeer sterk: mooi hoe je ziet hoe ze in een soort neergaande spiraal gaat en steeds maar een grotere schuld naar iemand anders verschuift. Het was denk ik ook wel uniek. Ik ken niet echt veel bekende films die aantonen hoe gokken het leven van - in dit geval een minderjarige – kan kapot maken.

Het einde vind ik ook zeer sterk, wel wat minder realistisch. Ik dacht al: welke manieren om makkelijk geld te verdienen na stelen en gokken heb ik nog niet gezien? Natuurlijk, prostitutie! En in dit geval meespelen in zelfgemaakte pornofilm van die perverse, nare man (waar ik het al eerder over had). Ongewild natuurlijk, maar ze had geen andere keuze. Natuurlijk kwam het allemaal “goed”, maar ook niet té goed. Wat zorgt voor een half-happy-end zoals er eigenlijk meerdere films zouden moeten zijn!

Camerawerk was niet altijd even goed, maar dat zorgt dan weer voor een realistisch effect. En het blijft natuurlijk een tv-film…

Geef hem een wel verdiende 4*

avatar van speedy23
JoeCabot schreef:

Spijtig genoeg is het van begin tot einde één en al cliché. Alhoewel zeer geloofwaadig geacteerd van Elisha Cuthbert (Kaitlin) is dit een prent zoals men er dertien in een dozijn vindt. En moeder die de slechterik op zijn bakkes geeft is ook al bedenkelijk.
Al bij al 2,5*

avatar van JoeCabot
Ik zei toch dat het einde niet zo realistisch was, maar wel goed.
En als je zoveel films gezien hebt, dan kan ik me wel voorstellen dat het snel cliché is waar je natuurlijk wel gelijk in hebt... Clichés wijken trouwens niet van het realistische af: in het echt gaat het er volgens mij ook ongeveer zo aantoe (buiten het einde misschein)!

Vind het een zeer goede film en dat van dat cliché vind ik dan weer een cliché!!
Heb toch, al zeg ik het zelf een neus voor goede film, haak heel erg snel af als ik merk dat er iets niet klopt aan een film, maar deze is erg goed,zeer realistisch gespeeld ook en laat duidelijk zien wat er met iemand kan gebeuren die met gokken in aanraking komt.
Echt petje af!

Ook JoeCabot beschrijft de film goed en ben het volstrekt met het door hem beschrevene eens.
Wat haar moeder deed vond ik zelf trouwens heel geloofwaardig, ben zelf een vrouw en zou als mijn dochter zoiets overkwam hetzelfde hebben gehandeld.
Als je echt zo'n moeder had en je was gokverslaafd zou je eigenlijk na die daad van haar volkomen genezen moeten zijn maar je zag aan het einde van de film wat er werkelijk van kwam en dat is juist ook zo realistisch aan deze film,ze is en zal altijd besmet zijn met het virus, intriest om te zien voor dat meisje.
Voor veel mensen een aanrader om eens te gaan zien.

film begin redelijk maar wordt steeds slechter als het na het einde toegaat.

realistische film over gokverslaving. je ziet dat er heel langzaamaan een gokverslaving ontstaat. de events zijn mooi verdeeld over de tijd. de muziek op de achtergrond zorgde bij mij voor een angstaanjagende sfeer... overigens heel mooi opgebouwd.
al met al een zeer goede tvfilm...
pluspunt is natuurlijk wel elisha... zonder haar zal de film minder aantrekkelijk zijn.
****

alexis schreef:

****

In welke zin van aantrekkelij?

avatar van TheRisingSun
Uiteraard geen meesterwerk,maar wel een film die je toch realistisch laat zien hoe fout het met je kan gaan als je te ver in de verslaving van het gokken doorslaat. De film kwam vrij rustig op gang en werkte goed naar haar verslaving van het gokken toe. Je zag het gewoon letterlijk fout gaan. Steeds maar weer door gaan en door gaan ook al heb je het geld niet. Elisha Cuthbert deed het erg goed,zeker bij de scene in de kelder bij Blair en zijn vrouw kwam ze goed angstig over. Ook die 'vriend' van d'r (Ron) vond ik wel overtuigend spelen in zijn rol.
In zijn geheel geen verkeerde film,vond alleen de zendtijd wel een beetje belachelijk. Was geloof ik vrijdagavond om 24:00 uur. Had niet gehoeven voor zo'n film.

3,5 ster

BlueSword
aardig filmpje die ik een tijdje geleden gezien had, elisha is erg leuk om te zien ook.

Zeker wel een film mte cliché's maar waar jonge mensen veel van kunnen leren. Het loopt inderdaad wel raar af.

Nomak
Zeker een goede film. Of het al dan niet realistisch is weet ik niet, maar het komt wel grotendeels geloofwaardig over. De gevaren van gokken worden hier duidelijk in beeld gebracht. Op het einde van de film, als je denkt dat alles goed komt, loopt het toch weer fout. Toen had ik echt zoiets van, hoe stom kan je zijn, denk toch eens even na!

Nomak schreef:
Toen had ik echt zoiets van, hoe stom kan je zijn, denk toch eens even na!

had ik ook, maar als geheel van de film kon ik me in dit einde wel het beste verstaan.