The Dybbuk. A Tale of Wandering Souls (2015)

Zweden / Polen / Israël / Oekraïne
Documentaire / Mystery

geregisseerd door Krzysztof Kopczynski

Jaarlijks reizen dertigduizend chassidim, aanhangers van een orthodox-religieuze stroming binnen het jodendom, vanuit meer dan zeventig landen naar Oeman in Oekraïne om het joods nieuwjaar te vieren bij het graf van hun leider Rebbe Nachman. Maar deze Rebbe is niet de enige historische figuur die wordt vereerd in het arme, postcommunistische stadje. Eén van de grote helden van de lokale bewoners is Ivan Gonta, de 18e-eeuwse rebellenleider die volgens de Oekraïners hun land heeft bevrijd, maar tijdens zijn bloederige opstand tienduizenden Joden en Polen afslachtte. De documentaire toont de hoog oplopende spanningen tussen de plaatselijke bewoners en de massaal toegestroomde bezoekers van Oeman.