Adieu Bonaparte (1985)

Egypte / Frankrijk
Historisch / Drama

geregisseerd door Youssef Chahine
met Michel Piccoli, Mohsen Mohieddin en Patrice Chéreau

Alexandrië, 1798. Een Egyptisch gezin vlucht naar Caïro, waar het te maken krijgt met de Franse overheersing. De gezinsleden reageren erg verschillend op de situatie en één van de zoons raakt bevriend met een Franse generaal.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een gay film met Piccoli als ouwe eenpoot en Chereau als..Napoleon ?
Historisch drama van neo-realist Chahine waar de invloed van Rossellini erg duidelijk is , let bv op de vreemde battlefield sequentie. Ook een actueel drama, want de brave Chahine wil ons van alles vertellen over de verhouding west- midden-oost en doet dat mbv opzichtige allegorieen zoals de luchtballon die crasht en symbool staat voor de hybris van Buonaparte, of de metaforische relatie tussen ouwe nicht-generaal Piccoli en 2 lekkeruh moccah boyz die zelf niet gay zijn ( zeggen ze...) maar wel hun poepgaatje laten masseren door die ouwe viespeuk om zo status, geld en connecties te verkrijgen ( dat is dus een metafoor voor corrupte regimes in de Arabische wereld die bukken voor het westen, snap je ).
Sorry community, maar tedere, gevoelige, poetische, verfijnde, meeslepende, hardcore gay porn zit er niet in, niet zo vreemd als je bedenkt dat deze film grotendeels werd gefinancierd door de Egyptische overheid.