Mahaleo (2005)

Frankrijk / Madagaskar
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Cesar Paes en Raymond Rajaonarivelo

'Mahaleo' betekent 'vrij en onafhankelijk' in het Malagassisch. Mahaleo is ook een groep van zeven geëngageerde muzikanten. Hoewel ze al 30 jaar succes boeken hebben ze hun muziek nooit willen commercialiseren en hebben ervoor gekozen zich in te zetten voor de ontwikkeling van hun land. Deze muzikanten zijn tevens arts, advocaat, landbouwer. Hun muziek was een belangrijke factor in de omwentelingen van 1972 die een einde maakten aan het koloniale bewind. Ook vandaag nog bespeelt hun muziek de ziel van de Malagassiërs. Op het ritme van de kracht en de emotie van de liederen van Mahaleo is deze film een portret van het hedendaagse Madagaskar.