Moebius (1996)

Argentinië
Sciencefiction

geregisseerd door Gustavo Mosquera R.
met Guillermo Angelelli, Roberto Carnaghi en Annabella Levy

Buenos Aires, Argentinië. Het metro-stelsel is inmiddels zo groot geworden dat het een grote complexe onoverzichtelijke kluwen is. Op een dag blijkt een hele trein spoorloos verdwenen. Soms horen mensen de trein door de donkere tunnels rijden, maar niemand ziet hem. De directeur van de metro is naarstig op zoek naar een verklaring voor dit hele gebeuren. De verantwoordelijke ingenieur vraagt een vriend van hem, een wiskundige, de zaak te onderzoeken. Deze man komt met een mogelijke verklaring op de proppen, maar die is zo onwaarschijnlijk dat niemand hem gelooft...

avatar van Halcyon
Ongelofelijk dat deze Argentijnse prent nooit naar de commerciële markt is doorgesijpeld. Ik heb het Internet afgeschuimd naar een reguliere DVD-release, maar helaas niks gevonden. Spijtig, want Moebius balanceert tussen horror en SF, tussen wetenschap en het paranormale, tussen claustrofobie en mysterie en verliest nergens het evenwicht. De film speelt zich grotendeels ondergronds af, waar topograaf Daniel Pratt in duistere tunnels en grauwe gangetjes op zoek gaat naar een verdwenen metrotoestel. Aan de hand van wiskundige berekeningen en het oorspronkelijke grondplan probeert hij een oorzaak te vinden.
Tal van prachtige scènes blijven na het kijken nog lange tijd nazinderen: de magie tussen Pratt en het jonge meisje Abril, de onride rit in de rollercoaster, het beklemmende ondergrondse labyrint en natuurlijk de dromerige ambient tijdens het slot. Normaal zou ik zoiets niet zeggen, maar deze film verdient het om gedownload te worden!

avatar van mayhemblik
Ik was er iets minder kapot van als jouw Halcyon, wat mij aansprak in deze film was inderdaad het claustrofobische maar toen hij door de gangen begon te zwerven al papiertjes volkrabbelend was het voor mij over.
Ik wil jou wel de Poolse film "Kanal" aanraden, prachtige tunnel/labyrint film.

avatar van Halcyon
mayhemblik schreef:
Ik wil jou wel de Poolse film "Kanal" aanraden, prachtige tunnel/labyrint film.
Ik lees dit nu pas. Ziet er behoorlijk interessant uit.