Casanova (2005)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie
180 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Sheree Folkson
met David Tennant, Peter O'Toole en Rose Byrne

De oude Casanova werkt als bibliothecaris wanneer hij zijn levensverhaal vertelt aan dienstertje Edith. De jonge Casanova komt in het verhaal naar voren als een onweerstaanbare vlerk, die van stad naar stad trekt, op de vlucht voor de autoriteiten.

Hallström is ook bezig (en wellicht ook al klaar) met een Casanova film. Ben ik toch wel ietwat benieuwder naar.

same here

In 'Casanova' is Casanova een oudere man, die in een bibliotheek werkt. Hij heeft daar zijn levensverhaal geschreven, dat op het punt staat gepubliceerd te worden. Een kamermeisje raakt geinteresseerd in de mythe van Casanova, en informeert bij de bibliothecaris of de geschiedenis waar is.

Een heerlijke, sprankelende, grappige (veel Britse humor) en modern kostuumdrama over de beste minnaar die er ooit is geweest. Veel mensen denken bij het horen van de naam Casanova, aan een man die vrouwen om zijn vinger windt. Maar de schrijver van deze serie heeft er een leuke alternatieve visie op gevonden.

David Tennant speelt de sterren van de hemel als Casanova, terwijl Peter O'Toole als oude Casanova het ook heel goed doet. Ik voorzie voor David Tennant een grote toekomst als acteur, mocht hij deze lijn vast weten te houden.

gisteravond de eerste aflevering gezien op Canvas en mij behoorlijk geërgerd aan het accent van Tennant. Een Engelse ? productie over een Italiaanse lover die zich in Italië afspeelt maar waarin de hoofdrolspeler een verschrikkelijk accent heeft (is het Iers, Schots of een boerendialect uitspraak???) Voor mij kon dit echt niet en zal het waarschijnlijk punten gaan kosten als ik alle afleveringen gezien heb.

avatar van as
as
hasanordek schreef:
Hij speelt al de nieuwe Doctor Who waar hij Christopher Ecleston opvolgt. Dat doet hij alvast niet onverdienstelijk.

De versie van 'Casanova' op Canvas is anders geknipt dan de versie die ik op de BBC zag. Er zijn stukken weggehaald, maar ook stukken toegevoegd. Die werden door de BBC als te schuin ervaren. En de serie was in drie delen uitgezonden op de BBC. Op Canvas in vier delen.
David Tennant is van origine Schots. Hij probeert waarschijnlijk zijn uiterste best te doen om dat te verbergen. Hij spreekt in deze serie een nogal Cockney-achtige Engels. Dat doet overigens zijn butler ook.
Maar goed, je moet dan maar door dat accent heen prikken. Heb je ooit een Zweedse film gezien? Zoals Fucking Amal (schitterende film, overigens)? Dat klonk verschrikkelijk, maar de inhoud van de film overwon dat.

avatar van Nitra
dit is verwarrend .. 1 Casanova's die in hetzelfde jaar verschijnen ... heeft deze iets te maken met de Casanova (2005) (I)

Nope...

Leuke film vooral de switch tussen heden en vroeger komt
er goed uit.

avatar van MiSs CrY bAbY
Hele leuke film. Mooi stukje ook dat zijn zoon op een gegeven moment ook dat gedrag vertoond, dat het bij hem ook alleen maar om seks draait en dat Casanova dat voorbeeld eigenlijk helemaal niet wilde geven, maar omdat hij alleen aan zichzelf denkt en met zichzelf bezigwas al die jaren toch zo'n voorbeeld gegeven heeft.

Over dat accent gesproken trouwens, hij probeert inderdaad expres engels te spreken, omdat hij dat voor Doctor Who ook moest, alleen in de serie doet hij dat inderdaad wel beter als in deze film. Ikvind het accent overigens wel schattig:)

avatar van Brix
Heel eigenzinnige, maar ook fraaie, vormgeving van het aloude verhaal van Casanova.
O'Toole speelt weer schitterend en Laura Fraser en Rose Byrne zijn beiden juweeltjes..
Tennant is niet slecht, maar maakt op mijn minder indruk dan de reeds genoemden.
Het charisma dat de O'Toole als de oude Casanova heeft ontbreekt bij hem.