De Vlaschaard (1983)

België

geregisseerd door Jan Gruyaert
met Vic Moeremans, Rene Van Sambeek en Chris Cauwenbergs

Boer Vermeulen regeert als een autoritaire patriarch op z'n erf. Vooral tussen hem en z'n zoon Louis is er een rivaliteit omdat zoon Louis z'n eigen ideeën en gedachten heeft. Als Louis dan bovendien met de melkmeid gaat scharrelen wordt het boer Vermeulen teveel en gaat hij Louis met de stok te lijf.

FisherKing
Naar het boek van Stijn Streuvels, wat vele malen beter is dan deze wat warrige verfilming.

neo (crew)
Aan Van Otterloo zal het vast gelegen hebben...

Aardig plattelandsdrama dat alleen nergens echt aangrijpend wordt. Het magere verhaal kabbelt wat voort zonder ook maar op enig moment echt verrassend te worden.

Het eerste uur gebeurt er niet veel. Regisseur Jan Gruyaert laat je eigenlijk kennis maken met de zogeheten 'vlascultuur'. Het laatste half uur komen de twee magere verhaallijnen echter in een stroomversnelling en is er sprake van enige dramatische ontwikkelingen, maar ook dan weet de film je niet te raken.

Een paar mooie beelden in combinatie met de muziek van Van Otterloo en de goed acterende Dora van der Groen maken de film nog redelijk de moeite waard.

De cijfers spreken voor zich

Mooi dramatisch boerenverhaal.
Goede rollen van Vic Moeremans en Dora Van Der Groen.
Is een typisch Belgische film à la 'Heren Van Zichem', maar dan met bijzonder weinig humor.

vanavond op de vlaamse zender één, misschien eens kijken.

Film uit de tijd dat een vlaamse film alleen maar kon gaan over het dorps- en plattelandsleven van vele jaren terug.
De waarde van de Vlaschaard (niet te vergeten de verfilming van een literair werk) ligt dan ook in de mooie tekening van dit boerenbestaan alsook in de mooie fotografie.
Het gebrek aan spankracht en een echte story moet men er maar bijnemen.
Toch een knap werk.

avatar van xenne
idd, vooral een tijdsbeeld. en vond het wel aangenaam terug te gaan in de tijd. maar kan me voorstellen dat jongeren hier geen enkele voeling mee hebben.

avatar van steventje
Vond het toch een mooie film, niet zo hectisch en rusteloos zoals de hedendaagse films.
Het toont duidelijk het beeld van hoe het plattelandsleven er vroeger uitzag. Iedereen kende iedereen en er werd zelfs op het veld gedanst. Als men nu zoiets doet verklaart men u zot.
Een ideale film om aan het hectische leven te ontsnappen.
Het einde van de film schept wel onduidelijkheid. Zal Louis nog met de melkmeid trouwen of zal hij in coma blijven?

avatar van De Mees
Mooie brave film.

Had de film nog niet gezien ondanks dat ik hem heb in een prachtige box met nog 19 andere films.

avatar van jobbybx
De tijdsbeeld van vroeger wordt prachtig weergegeven.
Met de boerenpaarden op de velden enz.
Even als de boer die zo moeilijk afstand kan nemen van zijn macht.
Het jammer is het open eind , blijft de zoon in coma en hoe het verder gaat?

Mager verhaal en nooit aangrijpend verder wel een prima tijdsbeeld.

avatar van A.L.I.E.N
Zojuist bekeken, toch wel een vrij mooi verfilming van Stijn Streuvels roman. De hele film ademt een zeer rustige sfeer uit. Bepaalde scene's vond ik wel sterk, zoals het 'subtiel' geflirt aan tafel tussen Louis en Schellebelle of vooral aangrijpend is de klassieke sequentie waar Boer Vermeulen zijn eigen zoon neerslaat met z'n wandelstok, zeer mooi!
Ook de muziek van Rogier Van Otterloo draagt bij, alsook de goede en geloofwaardige acteerprestaties van de cast. De ongewone montage en de trage structuur van de film is best wel speciaal. Een goede en aparte film, "De Vlaschaard".

avatar van BlueJudaskiss
Erg mooie film die flink meeviel na een beroerde recensie die ik had gelezen. Goed op tempo, met mooie sfeerbeelden van het platteland. Het verhaal was erg rustig maar ik heb daar absoluut geen last van gehad.

En ik ook niet. De prachtige beelden - ik krijg gewoon zin in het voorjaar (dit schrijvende in december) - en de mooie muziek hebben mij zo'n 1½ uur prima vermaakt.
En dan doet een verhaal er minder toe. Er is immers nog zoveel meer om van te genieten.

avatar van Filmkriebel
De Vlaschaard mag dan een literaire klassieker zijn uit mijn geliefde West-Vlaanderen, de verfilming stelt teleur en komt saai en droog over. De personages zijn ook niet erg karaktervol en gekleurd zoals ze vroeger waren. Nochtans is de film heel trouw aan het boek maar het is denk ik gewoon moeilijk verfilmbaar. Ook het einde heb ik nooit echt kunnen smaken. Dit werk draait om een klassiek vader-zoon conflict. Het verhaal is hierdoor van alle tijden: elke generatie zien de ouderen niks in de jongeren. Er wordt ook een mooi en gedocumenteerd beeld geschetst van de boerenarbeid op het ritme van de seizoenen, nog niet eens zo lang geleden allemaal. Ik hield toch meer van Het Gezin Van Paemel bijvoorbeeld.