Hercules (2005)

Avontuur / Drama
180 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Roger Young
met Paul Telfer, Leelee Sobieski en Timothy Dalton

Alcmene, prinses van Thebe, wacht op de terugkomst van haar ten strijde getrokken echtgenoot Amphitrion. De wellustige oppergod Zeus vergrijpt zich aan het zedige bruidje en verwekt bij haar een zoon. Deze zoon, de flink uit de kluiten gewassen Hercules, wordt verstoten door zijn moeder, benijd door zijn broer Iphicles en gehaat door Hera, de vrouw van Zeus. Zij richt al haar goddelijke toorn op Hercules omdat hij het levende bewijs is van de ontrouw van haar man. Gelukkig heeft de halfgod Hercules ook medestanders: zijn pleegvader Amphitrion, die verrukt is van het grote potentieel van de jongen; zijn trouwe metgezel Linus, die belooft Hercules' roem te verspreiden; het blinde orakel Tiresias, die Hercules een grootse toekomst voorspelt; de schone nimf Deianeira, die heimelijk verliefd op hem is...en de priesteres Megara, die zijn vrouw wordt.

avatar van 606
Gewoon weg een heerlijke film over mijn favoriete Griekse held.
Goed geacteerd en super mooi gemaakt.

3,5 ster

avatar van rcuppen79
De legende van de Griekse held Hercules is al talloze malen verfilmd. Eind jaren ’50 waren de films met krachtpatser Steve Reeves ontzettend populair en hierna werd de rol van Hercules nog vertolkt door o.a. Reg Park, Arnold Schwarzenegger, Lou Ferrigno en meer recentelijk Kevin Sorbo.

De productie-maatschappij RHI Entertainment kwam in 2005 met deze miniserie op de proppen. In tegenstelling tot de tv-serie uit de jaren ’90 is deze miniserie een stuk getrouwer aan de Griekse mythologie. Maar dat is ook het enige pluspunt aan deze tenenkrommend slechte miniserie. Het verhaal van Charles Edward Pogue is bar slecht en springt van de hak op de tak. Het tempo is erg laag, waardoor deze miniserie zich met een slakkengang voortbeweegt. De trucages zijn lachwekkend en voor een mini-serie uit 2005 ver beneden de maat. En hetzelfde kan gezegd worden van de acteerprestaties. Paul Telfer heeft de looks van een Hercules, maar is voor de rest volkomen kleurloos en mist de charme en vooral humor van bv. Kevin Sorbo om van Hercules een interessant personage te maken. Leelee Sobieski is even saai als altijd en ook de bekende namen in de cast kunnen niet imponeren.

Dit alles maakt van deze miniserie een gemiste kans die zeker niet bij de geslaagde verfilmingen van de beroemde Griekse held gerekend mag worden.

avatar van Phantasm
Prima film die lekker wegkijkt.

Tarkus schreef:
Ik geef het toe, ik heb deze film louter en alleen gekocht omdat Leelee Sobieski hierin meespeelt, en ik een grote fan van haar ben.
Maar ook de film is goed, een mythisch verhaal, genre Lord Of The Rings, dat zeer goed is gebracht en prima geacteerd.
De special effects vallen hier wat tegen en kunnen zeker niet tippen aan die je te zien krijgt in LOTR, maar dat zal ook wel met het budget te maken hebben.
Maar zoals ik al zei, ook Leelee Sobieski doet hierin mee, en wederom stelt ze me niet teleur, behalve haar natuurlijke schoonheid heeft deze dame veel in haar mars en hoop ik nog veel van haar te zien.
Ik heb me in de 3 uur dat deze film bijna duurt weer geen moment verveeld.
Bovendien is dit verhaal geschikt voor jong en oud.

Heb mijn score een beetje verlaagd, het blijft wel een goede film en een leuk verhaal, maar de beelden zijn niet van de beste kwaliteit, vooral de speciale effecten zijn niet van topkwaliteit.
Toch heb ik er opnieuw van genoten en dan vooral van de verschijning van Leelee Sobieski.