Eles Não Usam Black-Tie (1981)

Alternatieve titel: They Don't Wear Black Tie

Brazilië

geregisseerd door Leon Hirszman
met Gianfrancesco Guarnieri, Fernanda Montenegro en Carlos Alberto Riccelli

Een vader en zijn zoon, beide werkzaam in dezelfde fabriek, komen lijnrecht tegenover elkaar te staan wanneer vader, die tevens vakbondsleider is, wil gaan staken en zijn zoon weigert mee te doen. Zijn zoon gaat tegen de familietraditie van politiek activisme in omdat hij met zijn salaris zijn zwangere vrouw moet onderhouden.

Oei oei oei oei oei wat een drama, hee. Typische seventies/ early eightieis geengageerde cinema over eerlijke proletariers en hun strijd tegen onderdrukking en onrecht, die dan ook bekroond werd met meerdere prijzen op decadente westerse festivals ( oa Venetie).
Socialistisch realisme met een sneufje kitchen sink: vader staat tegenover zoon, waarbij hier opvalt dat deze zoon een laf burgermannetje is dat slechts wil conformeren terwijl papaatje heilig blijft geloven in de klassenstrijd. Dit alles mondt uit in een klassiek genretopos: de Staking, met tragische consequenties.
Film werd gemaakt terwijl BR nog een dictatuur was en het stakingsrecht onbekend, maar ook andere issues worden aangekaart zoals random police violence tegen kleine criminelen en urban violence, zich hier uitend in een zinloze roofmoord.
Montenegro- u bekend uit CDB-speelt hier de moeder, en ook dat ventje uit Pixote komt nog een paar keer voorbij.
Goed geacteerd , goede dialogen en goede psychologie, maar niet echt mijn genre.