U-Carmen e-Khayelitsha (2005)

Zuid-Afrika
Muziek / Drama

geregisseerd door Mark Dornford-May
met Pauline Malefane, Andile Tshoni en Zweilungile Sidloyi

Don José is een militair die valt voor de charmes van de vrijheidslievende Carmen, bewoonster van het township Khayelitsha. Wat volgt is een vurige, passionele relatie. Maar de liefde neemt een tragische wending als Carmens verleden haar inhaalt.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een Zuidafrikaanse variant op Carmen van Bizet. Won de Gouden Beer in Berlijn.

avatar van Purmerend
Is toch knap he hoe je die mensen uit Afrika vaak met verschillende goederen op hun hoofd ziet lopen. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

avatar van Clover
Heel aparte film. De muziek in combinatie met de tekst lijken niet te kloppen evenals de muziek icm de achtergrond van de film. Juist daarom apart en boeiend. Ik zag deze film op de vlucht Kaapstad - Amsterdam en was een dag ervoor in een Township geweest. Misschien ook daarom wel zeer indrukwekkend.

avatar van feanaro surion
Gekregen van mijn vader die voor zijn werk naar Zuid Afrika was, ben benieuwd.

avatar van Hannibal
Ik haat opera, maar ik ben gek op Afrikaanse films. Ik zat dus best wel met een dilemma of ik dit zou gaan kijken of niet. Ik heb het gedaan, en ik moet zeggen dat het best een aardige film is, met prachtige shots, alleen dat operagejank, brrrr....
Een bizarre combinatie, Zuid-Afrika en opera. Ik ben bekend met vele muziekstijlen uit Afrika, maar zoiets had ik nog niet eerder gezien noch gehoord. Een zeer bijzondere film dus, en ik denk een must voor operaliefhebbers, helaas voor mij niet weggelegd.

avatar van JDSsmetje
Grootste probleem: ik kon moeilijk sympathie krijgen voor Carmen. Ik vond ze een hoog gedacht hebben van zichzelf. 'Ze denkt dat ze het is', een uitspraak die wat te veel gebruikt wordt, maar hier toch wel toepasselijk is. Daardoor zat ik eigenlijk vaak met gefronste wenkbrauwen te kijken, wat toch zeker niet de bedoeling was.

Vond de dialogen of eerder songteksten niet al te goed, het is te zeggen, ik had ze veel poëtischer verwacht. Zeker wanneer een film een onderwerp als liefde/relaties e.d. aankaart mag je wel wat meer verwachten. Af en toe kwam ook een domme uitspraken voorbij waaien (mannen zijn allemaal hetzelfde), en soms kwam dat gezang ook niet echt goed over bij doodgewone zinnetjes. "Ik moet nu gaaaaaaaaaaaaaaaaan". Klonk af en toe nogal belachelijk.

Wat de opera op zich betreft, ik zou het niet rap opzetten, maar heb er ook niets tegen. Vooral die politie-agent/echtgenoot vond ik wel mooi zingen. Toch komt dat allemaal niet spontaan over vind ik. De film is zo al theatraal, en met daar dat opera-gezang bij, ja, komt eigenlijk zeer geforceerd over waardoor ik niet echt in de film zat omdat het niet echt geloofwaardig overkwam.

Tevens vind ik het ook jammer dat we niets te zien krijgen van de Afrikaanse problematiek. Neen, we krijgen te maken met mensen met wel wat geld. Natuurlijk is dat niet iets om de film op af te breken, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Maar ja, deze film is op het einde na toch al vrij vrolijk, toch vrolijker dan "Son Of Man", dat door dezelfde regisseur geregisseerd is, en ik eigenlijk ook een stuk beter vind.

avatar van Hannibal
JDSsmetje schreef:

Dat vind ik dan juist weer een positief punt. Afrikaanse problematiek zien we al genoeg, laat nu ook maar eens zien dat er ook mensen met geld wonen en dat het er ook leuk kan zijn en dat men met dezelfde alledaagse dingen bezig is als hier. We horen al te vaak onterecht dat het Afrikaanse continent één grote brok ellende is.

avatar van JDSsmetje
Je hebt wel zeker een punt hoor, een zeer goed punt zelf, maar ik vind de Afrikaanse problematiek gewoon veel interessanter dan dit, maar ik weet het, er zijn ook mooie dingen in het leven.

avatar van John Milton
Ik ga het gewoon proberen, trekt me wel dit!