On Stage (2005)

Nederland
Drama / Documentaire

geregisseerd door Marcel Hensema en Jurriaan Vriezen
met Martijn Hillenius, Dorien Haan en Maartje Teussink

Vijf jonge veelbelovende performers worstelen met elkaar en hun ego's om een plek in de spotlights. In een deels gescripte, deels echte documentaire, waarbij feit en fictie niet van elkaar zijn te onderscheiden, zien we vijf talenvolle afgestudeerden aan de kleinkunst academie, die door een beginnend impresario de mogelijkheid krijgen voorgespiegeld om als groep de wereld te veroveren. Idealistisch zweren ze elkaar de eeuwige trouw, maar al snel blijkt dit een wankele basis.

avatar van mdj
mdj
Vond het allemaal net zo knullig in elkaar steken als het overkwam. Ook een tamelijk gezocht einde en personages die mijns inziens niet uit de verf kwamen. Documentaire-achtige stijl kan soms wel goed uitpakken, maar in dit geval versterkte het bij mij het idee van knulligheid. Wel jammer want op zich klinkt het onderwerp interessant genoeg, had niet zo vlak allemaal hoeven zijn.

avatar van Macmanus
Bleeh wat slecht, vreselijk acteerwerk, waardeloos cliché script, en ik vond docu-stijl ook totaal inspiratieloos.

Je krijgt deze reactie natuurlijk elk jaar als de Telefilms weer beginnen, maar subsidiëren ze geen gewaagde films of is er geen filmmaker in Nederland die het wil maken?
Het is allemaal zo rechtlijnig zo ongedurfd.
Ik verwacht heus geen Testuo of Bizita Q. Maar iets gedurfder in de lijn van Any Way the Wind Blows of Man Bites Dog, moet toch te doen zijn. Ook al vond ik de laatst genoemde niet goed, maar ik kon wel waarderen dat ze een andere invalshoek hadden dan normaal is.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Zoiets als de serie Finals, maar dan met afgestudeerde kleinkunstacademiestudenten. Duidelijk deels geimproviseerd, maar helaas volkomen mislukt. De dramatische ontwikkeling is van GTST-niveau. Nergens geloofwaardig en erg, erg plat. Zelfs dat de hoofdrolspelers grote talenten zouden zijn is volkomen ongeloofwaardig. Het erg vergezochte einde breekt dan ook nog defintief met de documentaire-sfeer. En dan blijft er weinig meer van de film over.

Was dit niet de film die door de filmkrant als meest interessante telefilm werd bestempeld? Ik kon er niet langer dan twee minuten naar kijken.