Bloom (2003)

1 stem

Ierland

geregisseerd door Sean Walsh
met Stephen Rea, Angeline Ball en Hugh O'Conor

16 Juni, 1904. Een dag uit het leven van Leopold en Molly Bloom, al 16 jaar met elkaar getrouwd. De Joodse Bloom ontwaakt 's ochtends en brengt de dag door met boodschappen doen, ontmoetingen met enkele vrouwen en hoeren, krijgt te maken met antisemitisme en vechtpartijen, maar weet niet dat zijn vrouw vreemdgaat. Naar 'Ulysses' van James Joyce.

Speciaal voor Gimli .

gimli f
Ulysses (James Joyce) verfilmd, dat moet haast wel een lastige taak zijn.

Deze film, die naar ik weet nauwelijks aandacht heeft gekregen en weinig is bekeken, heb ik gezien op Film by the Sea 2005.
Het boek niet gelezen (helaas), dus vergelijkingen kan ik niet trekken, maar ik vond de film destijds wel best aardig, zonder ook maar een moment écht te imponeren. Wat ik begreep is dat het boek vol schunnigheden zit. Welnu, die komen ook terug in de film.

Verder is Ulysses vooral een continue stroom van gedachten van de hoofdpersoon, die op papier zijn gezet, en die op de lezer dus als tamelijk onbegrijpbaar overkomen (een beetje zoals Burroughs' Naked Lunch dus, ware het niet dat het daar hallucinaties betreft). De film weet dit redelijk te vangen in een soort van "verhaal" maar komt eveneens onduidbaar op de kijker over.

Al met al is dit wel een aardige film om te zien, voor sommigen althans. Genoeg Ierse humor, weirde personages en dronkemansgebral in ieder geval.

Of de film ook daadwerkelijk geslaagd is, laat ik wijselijk in het midden.