Celos (1999)

1 stem

Spanje

geregisseerd door Vicente Aranda
met Aitana Sánchez-Gijón, Daniel Giménez Cacho en María Botto

Een maand voordat hij Carmen trouwt, ontdekt Antonio een foto van zijn vriendin met de hand van een andere man op haar schouder. De foto wekt jaloezie: hij ondervraagt Carmen, haar vriendin Cinta en zijn vriend Luis, die hem had voorgesteld aan Carmen. Cinta vertelt Antonio de naam van de man op de foto. Carmen vertelt hem dat de foto voor hun relatie was genomen en de betreffende man niks betekende voor haar. Luis heeft niks te melden. Alhoewel Carmen de foto verscheurt, kan Antonio de man op de foto niet vergeten. Hij onderzoekt het verleden van Carmen en de mysterieuze man op de foto. Waartoe is Antonio verder in staat uit jaloezie?

avatar van arno74
Celos, oftewel Jaloezie is best een aardige film eigenlijk, Aranda probeert hier een 'echte' film af te leveren en eerlijk gezegd gaat hem dat (tegen verwachting in) best goed af. De film heeft sfeer, cinematografie en acceptabel acteerwerk, met een aardige bijrol voor Luis Tosar. Af en toe laat Aranda zich wel kennen met zijn obsessie voor seks, al valt het in deze film nog wel mee en is de seks niet overheersend of storend. Lang niet alles is vlekkeloos, maar dit is misschien wel een van zijn betere werken.

De film gaat over een vrachtwagenchauffeur die jaloers wordt op zijn vrouw en achter haar ex aan probeert te gaan, iets wat redelijk makkelijk voor hem is aangezien hij als chauffeur het hele land af kan reizen. Het begint allemaal vrij mysterieus en de film toont zowel zijn kijk op de zaak als die van zijn vrouw, die niet al teveel kwijt wil over haar verzwegen ex. Daarom begint hij uit jaloezie een zoektocht naar die mysterieuze ex.

Ik twijfel over mijn stem. Een andere regisseur had met het concept jaloezie zo een film van 4* uit kunnen halen, veel scènes zijn zeker een 3,5* waard, maar de laatste minuut (die men zo had kunnen wegknippen) weet de film voor mij wel te verpesten. Aangezien ik de enige ben die nog hierop heeft gestemd zal ik voor die ene minuut geen aftrekpunten in rekening brengen en hou ik het op 3*.

In ieder geval is deze beslist kijkbaar en het script is best aardig, iets wat ik niet van al zijn films kan zeggen.