O Diabo a Quatro (2004)

Alternatieve titels: Four for None | O Diabo a Qu4tro

Brazilië / Frankrijk / Portugal / Zwitserland

geregisseerd door Alice de Andrade
met Maria Flor, Marcelo Faria en Márcio Libar

De zeventienjarige Rita werkt als kindermeisje voor een rijke blonde dame met een druk sociaal leven. Rita kan haar ogen niet van Paulo, haar surfende overbuurjongen afhouden. Paulo is een blowende playboy die óf op een surfplank in zee dobbert, óf rotzooit met een van de vele prostituees van de Copacabana. En nooit hoeft hij te betalen voor hun diensten. Dit tot groot ongenoegen van Tim Mais, de stoere pooier van de dames. De schuchtere Rita is gefascineerd door de wereld van de prostituees en jaloers op de aandacht die zij van Paulo krijgen. Daarom meldt ze zich bij Tim als 'gezelschapsdame'. Haar bloedmooie lichaam en zachte karakter doen het goed bij de klanten, en al snel is ze onder haar werknaam Mystery de topattractie van Tims zaak. Daarbij brengt ze tevens het hoofd op hol van Tim zelf, van Paulo én van de kleine straatjongen Waldick. De drie mannen zullen moeten vechten om haar liefde.

avatar van jordybeukeboom
Verhaal klinkt interessant, maar wel zwaar voor een komedie

avatar van De GeuS
Een rommlig, redelijk saai verhaaltje waarin geen van de 4 hoofdpersonages goed wordt uitgewerkt; kleine 2,5*

neo (crew)
Finaal muslukte poging van Alice de Abdrade om een sociaal komedie op poten te zetten. Alles zit erin van straatkinderen, prositutie, moord, corruptie... Maar is dat dan leuk? Nee totaal niet. De personages zijn verre van boeiend. 1 ster

TOPFILM!!!

wat een meesterwerk zeg

zo n mooie sfeer en interessante personages

de film zit gewoon vol van die special momenten

wanneer paolo tegen rita zegt dat hij van haar houdt en zij...ja..hoe moet ge da zegge eigelijk..hem begint te kussen enzo..of wanneer die straatjongen haar opeens kust of wanneer ze in die boom hangt en met die 2 gasten kust of die travestiet zijn mislukte zelfmoord of wanneer die straatjongen da meisje schminkt of wanneer die straatkinderen hem dwingen om die lijm te snuiven en daarna een rap liedje zingen en noem maar op of dat eindshot in die truck..precies da ge er op da moment zelf in zit

verveelt echt geen seconde en gaat precies nergens speciaal naartoe maar toch gebeuren er constant allerlei boeinde eigenaardige dingen..de film is gewoon speciaal

***** zonder enige twijfel

avatar van dragulia
Anarchist schreef:
TOPFILM!!!

wat een meesterwerk zeg

zo n mooie sfeer en interessante personages

de film zit gewoon vol van die special momenten

***** zonder enige twijfel

Anarchist, je hebt gelijk, dit is geen slechte movie, ook niet de top van wat ik al gezien heb in men korte leven. Maar hij is goed. Niet voor fans van Amerikaanse films. En je kan het ook niet echt een komedie noemen.
In de film volgen we verschillende personages in de grootstad Rio de Janeiro. Het zijn vooral jongeren die samenkomen en hun eigen wegje gaan in deze grote en harde stad. Ze hebben deze personages zo grappig mogelijk proberen brengen, maar dit is niet zo gemakkelijk als je iets of wat realistisch wil blijven. Als je weet dat de personages, een dealertje, een straatjochie, een playboy, en een wanne be pimp met zijn hoeren is, dan kan ik je vertellen dat het wat meer in de richting van komedie/drama gaat. De film is niet echt intellectueel hoogstaand, maar zeer leuk om naar te kijken. Dit is eens wat anders dan die uitgesproken Amerikaans komedies.

Een flotte zomerse film. Met een aantal leuke rollen en mooi camerawerk. Het gemiddelde is behoorlijk laag, je zou deze film alleen al kijken voor de prachtige Rita..kan helaas geen foto's van haar vinden op google. Ze acteerde erg sterk, evenals Paulo.

avatar van Knisper
Hoop wisselende reacties hier. Ik vond het in ieder geval helemaal niks. Deze film bestaat uit de meest belachelijke personages. Rita is een kindermeisje, dat opeens, zonder enkele bedenking of probleem een hoer wordt. Ze loopt de halve film in haar ondergoed of met een kort rokje aan (leuk voor het oog, maar het doet de film als geheel geen goed). Ook de mannelijke personages hebben opvallend weinig een shirt aan.

Dan vraag ik mij af. In hoeverre is het over-the-top-gehalte bewust gekozen voor deze film? Het laatste kwartier schakelt de film namelijk over naar het Braziliaanse platteland/natuur, iets wat de film veel goed doet. Dat geeft ook een hoop relativering van de 90 minuten nonsens en levert bovendien nog een hoop prachtige beelden op ook. Is het een komedie door de grappige situaties of zijn de hele eerste 90 minuten een grote grap? Hoe dan ook, in beide scenarios is de film niet geslaagd.

2* en dan vooral voor het uiterlijk van de film en de laatste 15 minuten.

p.s. Volgens mij heeft de schrijver te vaak naar Requiem for a Dream gekeken.

avatar van maxcomthrilla
Knisper schreef:
p.s. Volgens mij heeft de schrijver te vaak naar Requiem for a Dream gekeken.

In wat voor een zin?

Qua camerawerk/montage of qua drugsproblematiek?

avatar van Knisper
Geen van beide. Er komt in deze film ook een tv-show voor, die verdacht veel op de show lijkt waar de moeder in Requiem naar kijkt.

Mes-One
Zit in deze film niet het geniale nummer "The Book is On the Table" verwerkt?