Cha Ma Gu Dao Xi Lie (2004)

Alternatieve titel: Tea-Horse Road Series: Delamu

China / Japan
Documentaire

geregisseerd door Zhuangzhuang Tian

De Theeroute is de hoogstgelegen en gevaarlijkste oude handelsroute in China. De route begint in West-Yunnan en slingert zich via de Tibetaanse hoogvlakte langs de rand van het Himalayagebergte, richting Nepal, Bhutan en ten slotte India. Meer dan tweeduizend jaar werd thee per muilezel langs deze route vervoerd. Nog steeds trekken ruiters per muilezel over de smalle modderpaadjes en door onherbergzame bergpassen. Tegenwoordig vervoeren ze de bouwmaterialen voor de weg die de traditionele manier van leven in deze streek zal wegvagen. Gewapend met high-definitioncamera's gaat Tian Zhuangzhuang op weg om de Chinees-Tibetaanse oorsprong van de Theeroute vast te leggen...

FisherKing
Mooie beelden, maar in dit geval maken die mooie beelden geen goede docu.

Ondertitels in het Engels waren trouwens ongeloof irritant, waardoor al die gesprekken tussendoor, die vanwege de ronduit lelijke taal (heb daar nooit moeite mee, maar dit leek een Tibetaans dialect dat erg raar klonk, of zouden ze allemaal spraak-problemen hebben), toch al irritant waren, nog onbegrijpelijker werden.
Zinnen kwamen twee keer langs in net iets anders engels, met een hoop schrijffouten, soms heel veel tekst, soms weinig, je leek er niet op te kunnen vertrouwen. Zo een film laten zien is ronduit idioot.

Weinig van geleerd, en dat lijkt me niet de bedoeling van een docu.

Dustyfan
Een hoop interviews met mensen die langs de thee-route wonen en inderdaad allemaal thee drinken... De interviews gaan helaas niet zoals beloofd over de eeuwenoude en soms huiveringwekkend mooie route door de bergen en wouden, maar alleen over de dagelijkse beslommeringen van de mensen. En die zijn niet al te bijzonder.

Een terleurstelling en een tegenvaller, en ik had er nog zo naar uitgekeken ook

neo (crew)
Wilde eerst naar deze film gaan, maar ik had dan op een soort van wachtlijst moeten wachten bij Cinerama en daar had ik geen zin. Gelukkig blijkbaar

avatar van pjotr
Kom, kom, FisherKing en Dustyfan, zijn jullie net een beetje al te hard voor deze film?
Die subtitles waren inderdaad 'bloody annoying' maar om daar de film nou compleet op af te rekenen is natuurlijk niet helemaal fair.
De landschappen die de karavaan doorploegt zijn adembenemend - met name de tocht door die geul in de bergwand, de gigantische houtjetouwtjebrug en die levensgevaarlijke 'gletsjer'.
De scenes met de omgekomen muilezel vond ik erg aandoenlijk.
En het is erg fijn om te weten dat dat jongetje zich zelf ook wel kon vermaken omdat hij flaporen had...;)

FisherKing
pjotr schreef:

De scenes met de omgekomen muilezel vond ik erg aandoenlijk.

Erg fijne beelden inderdaad, maar ik ergerde me kapot aan al die avondscenes en gesprekken. Dan komt het nooit meer goed

avatar van pjotr
Vooruit dan maar.