Bye Bye Africa (1999)

Frankrijk / Tsjaad
Documentaire

geregisseerd door Mahamat-Saleh Haroun
met Mahamat-Saleh Haroun, Garba Issa en Aïcha Yelena

De film gaat over filmmaken in Afrika. Moussa Hassan (Mahamat Saleh Haroun) is een in Frankrijk wonende filmmaker die na vijftien jaar naar Tsjaad terugkeert omdat zijn moeder is overleden. Hij wordt daar geconfronteerd met de economische crisis, waar ook de cinema onder te lijden heeft: de vele bioscopen uit zijn jeugd hebben plaats moeten maken voor videotheken. Moussa praat met een kleine filmproducent en met een werkloze operateur. Er vindt een auditie plaats waar iedereen op afkomt, en hij komt een oude vriendin tegen die nog steeds warme gevoelens voor hem heeft.

avatar van Purmerend
In Afrika is het altijd moeilijk om een film te maken. Er is nauwelijks geld, er zijn praktisch geen faciliteiten en voor distributie is men aangewezen op filmhuisvertoningen en festivals buiten Afrika. Bye Bye Africa is alleen al om die reden interessant: het is een Afrikaanse film (al werd hij geproduceerd in Frankrijk) die gaat over filmmaken in Afrika.

Haroun wilde met zijn film reflecteren op de Afrikaanse cinema en tevens de grenzen tussen documentaire en fictie verkennen. Met een klein budget, een kleine crew, voornamelijk non-professionele acteurs en veel geïmproviseerde scènes slaagde Haroun erin om een levendig, realistisch beeld te schetsen van de manier waarop zijn landgenoten leven en van de motivaties en beperkingen die een rol spelen in hun bestaan. We moeten, zo zegt Haroun, (film) produceren om niet te verdwijnen. Bye Bye Africa is een belangrijke aanzet daartoe.

Info: cinema.nl