Flotel Europa (2015)

1 stem

Denemarken / Servië
Documentaire

geregisseerd door Vladimir Tomic

Filmmaker Vladimir Tomic vluchtte met zijn moeder en broer voor de bommen in Sarajevo en verbleef als puber bijna twee jaar op een enorm schip in de haven van Kopenhagen. Op dat schip, genaamd Flotel Europa, werden in 1992 zo’n duizend Bosnische vluchtelingen opgevangen. In een voice-over vertelt Tomic in een licht nostalgische, literaire stijl het verhaal van zijn coming-of-age op deze surrealistische plek. Met VHS-camera’s filmden de bewoners hun dagelijkse bezigheden, bedoeld als videoboodschappen aan het thuisfront.